—To flotte prosjekter med unike kvaliteter. Både Under og Teglen er verdige vinnere og vi premierer både "børs og katedral», sier juryleder Vetle Houg om tildelingen.
Houg mener vinnerne befester betongens mangfoldighet på ulike måter. – Som arkitektonisk materiale er Teglen kirke ganske spesiell. Einar Dahle er en arkitekt som kan betong og tegl og viser det til fulle. Under har vakt oppmerksomhet og begeistring, slik at folk kommer fra hele verden for å oppleve den, sier han.
Under er restauranten som har fått internasjonal oppmerksomhet takket være en spektakulær design signert arkitektkontoret Snøhetta, men det er også en dristig satsing på gourmetopplevelser for et kravstort internasjonalt marked.
Teglen kirke og kultursenter i Spikkestad er tegnet av Einar Dahle arkitekter i samarbeid med Hille Melbye Arkitekter. Et sentralt element i kirken er den over 20 meter høye alterveggen, hvor naturlig lys faller inn fra en rekke lysåpninger.
— Vi har hatt fem gode prosjekter med som finalister, men disse to prosjektene skiller seg ut og juryen var enige om at begge fortjener utmerkelsen Betongtavlen. Under og Teglen preges begge av høy kvalitet på utførelse, og arkitektur som bruker materialet på en forbilledlig måte. Å besøke Under og Teglen er gode opplevelser på så mange plan, fastslår juryleder Vetle Houg.
— Betong er et viktig materiale som kan brukes på så mange måter. Med Betongtavlen viser vi hva som er mulig å få til, og årets vinnere er oppsiktsvekkende prosjekter. Dette begeistrer oss som jobber med betong, sier Cecilie Hagby, daglig leder i Norsk Betongforening.
Juryens begrunnelse – Under
Under er et byggverk som klarte å skape internasjonal oppmerksomhet og entusiasme allerede før det ble bygget. Byggets betongskall og ikoniske form og fremtoning gir en stor gjenkjennelseseffekt som er gull verdt i markedsføringen av Under som turistdestinasjon.
Turisme er en av landets viktigste næringer, nærhet til sjø og livet i sjøen er forlokkende kvaliteter. Sørlandet har en sterk posisjon som ferieområde for nordmenn, men i mindre grad for utlendinger. Lindesnes Havhotell tør å satse på et kravstort nisjemarked med en eksklusiv undervannsrestaurant. Gourmetmat kombinert med en særpreget arkitektur, men også tydelig fokus på marinbiologi, bidrar til å gjøre konseptet sterkt.
Gjennom flere år har det vært satset på Turistveiprosjekter, med høye arkitektoniske ambisjoner. Under kan på mange måter ses på som en videreføring av dette, selv om det her står private interesser bak.
Byggingen av Under har vært en krevende prosess, og kan betraktes som et marint anleggsprosjekt. Betongskallet ble bygget på en lekter, før konstruksjonen ble slept og senket ned på plass ved hjelp av stor flytekran. Et omfattende beregningsarbeid ble gjort for å sikre byggets og lekterens stabilitet under disse prosessene.
Byggets synlige form er som et rør som går ned i sjøen. Under ligger på siden av et lite nes, og er i liten grad skjermet mot sjøen. Det spiller godt sammen med det omliggende landskapet i størrelse, form og uttrykk. Her skal naturkreftene få vise seg! Det massive betongskallet har en åpning mot land hvor en kort bro gir adkomst. Betong, glass og tre er materialene som møter deg når du entrer bygget.
Vel inne endrer atmosfæren seg fra sjø og vind til lun og lavmælt, og man blir via et trappeløp trukket nedover mot dypet. Første stopp er mesaninen. Herfra er det flott utsyn ned til hovedvinduet lenger ned. På siden av
bygget er det et høyt og smalt vindu som starter over vann, bryter vannflaten og fortsetter ned i dypet. Dette gir nærmest et tverrsnitt av Under og man ser værforholdene både over og under vann samtidig.
Som kontrast til byggets røffe omgivelser og robuste ytterhud har det
innvendig en lun og varm atmosfære der store deler av de innvendige veggene er kledd med eik og taket er dekket med tekstil. Dette gir god akustikk, og mønsteret, lyssettingen og fargespillet står som en vakker avdempet ramme rundt hovedattraksjonen: Det store vinduet mot sjøen, fem meter under vannflaten. Herfra har man panoramautsikt til livet i vannet, og det er lett å bli sittende å stirre ut.
Gulvet er slipt betong med en fargenyanse som sjøbunnen utenfor. Utførelsen av gulvet er av høy kvalitet. Det hele bidrar til en helhetlig ramme rundt et måltid som er bygget opp på lokal sjømat.
Under er et forbilledlig eksempel på betongens styrke i møte med naturkreftene. Det gir ro og trygghet i møtet med en annen verden.
Du glemmer ikke et besøk på Under, det er en opplevelse hele veien. Bygget er en verdig vinner av Betongtavlen.
Aktører Teglen:
- Byggherre: Lindesnes Havhotell
- Arkitekt: Snøhetta
- Byggteknisk rådgiver: Asplan Viak
- Entreprenør: BRG
- Betongleverandør: Unicon
Juryens begrunnelse - Teglen
Når du kommer fra Spikkestad stasjon møter du kirken og kultursenteret som en svevende teglfasade foran et tegltorg, nærmest servert på en rød løper. Bygget og torget har tatt plass der Spikkestadbanen tidligere gikk videre til Drammen. Navnet Teglen spiller på teglverket som tidligere lå på nabotomten og selvsagt på fasadematerialet. Selv om tegl dominerer Teglen utenfra er det åpenbart at du er i et betongbygg når du kommer inn.
Kirkedelen ligger i byggets hovedetasje og løftes frem både med sin sterke form og klare, tydelige romorganisering. Her ruver den over 20 meter høye alterveggen som også blir en del av kirketårnet. Fra tårnet strømmer overlys inn fra 27 lysåpninger i den motstående betongveggen. Naturlig lys strømmer også inn fra lysåpninger i siden av bygget. Det er en levende struktur i betongoverflaten på den store veggen. Dette underbygges ved at det kun er et enkelt kors som altertavle.
Foran alterveggen står alteret og døpefonten, begge støpt i betong med slipte overflater. Også gulvet er slipt betong, mens veggene har detaljer og dekorative elementer i glasert tegl. Teglsten satt på høykant er elegant brukt som tilluftsventiler og har også en akustisk funksjon. Det hele spiller på lag, kraftfullt og tydelig, men gir samtidig en verdig og sakral stemning.
Utsparingene i betongen som gir overlys bidrar også til en akustisk demping, det samme gjør teglelementene. Dermed oppnås en unik klang og tydelig lydgjengivelse i det store rommet, som kan sammenlignes med opplevelsen i klassiske steinkirker.
I hele byggets lengde går to kraftige betongdragere, 3,5 meter høye. På tvers av disse går sekundære betongbjelker og gir videre støtte til inndelingen av bygget. Organiseringen av hovedrommene er lett å lese, de er adskilt med åtte meter høye foldedører. Hvert rom har inntil 200 sitteplasser. Dette gir fleksibilitet til ulik bruk – og gjør at Teglen ikke bare er kirkerom, men også rom for kultur og som seremonirom for andre religioner eller livssyn. Tekniske rom har fått ryddig og skjermet plass i etasjen over.
I byggets underetasje er det kontorer, kafe og møterom. Veggene mot terrenget er eksponert, også her er gulvene i slipt betong. Øvrige vegger er i glass og tre.
Teglen kirke og kultursenter fremstår som et modig byggverk. Det er tydelig inspirert av de ypperste funksjonalistiske kirkebyggverk, samtidig som det viderefører tradisjoner. De mange brukergruppene av bygget har fått plass og omgivelser som setter verdige og praktiske rammer for kultur- og religionsutøvelse.
Betongens konstruktive funksjon fremstår tydelig i bygget, og de massive elementene bringes til sin rett. Håndverket er solid utført både i de konstruktive delene og i den dekorative bruken av betong. Arkitektenes bruk av betong i kombinasjon med tegl vitner om en stor innsikt i materialenes muligheter og styrker.
Bygget har høy arkitektonisk kvalitet og er en verdig vinner av Betongtavlen.
Aktører Teglen:
- Byggherre: Røyken Kommune og Røyken Kirkelige Fellesråd
- Arkitekt: Einar Dahle Arkitekter + Hille Melbye Arkitekter
- Byggeteknisk rådgiver: Dr Tech Kristoffer Apeland
- Entreprenør: Bermingrud Entreprenør
- Betongentreprenør: TUK Entreprenør (konstruksjoner) Bermingrud
- Entreprenør (alterbord og døpefont) Betongleverandør: Unicon
Betongtavlen ble første gang utdelt i 1961, etter dette har i alt 63 bygg og anlegg rundt i hele landet mottatt den prestisjetunge prisen.
Jurymedlemmer i 2019 er: Vidar Knutsen, Element Arkitekter AS (NAL), Inger Anne Landsem fra Per Knudsen Arkitektkontor (NAL), John Kjøren, Skanska Norge (NB), Solveig Sandnes, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (NB) og Vetle Houg, Byggutengrenser (NB).