Har nådd ny milepæl i byggingen av europeisk CO2-fangstanlegg
Fire europeiske sementprodusenter slo seg sammen i 2019 i forskningsselskapet CI4C GmbH & Co. KG for å realisere CO2-fangstprosjektet «catch4climate» på eiendommen til Schwenks sementfabrikk i Mergelstetten. I midten av juni ble de seks oksygentankene for oksybrenselanlegget installert på byggeplassen.
Den rene oksybrenselprosessen som brukes i Mergelstetten (fra Oxy for oksygen og brensel) er en klinkerforbrenningsprosess der ren oksygen blir introdusert i ovnen i stedet for luft for å sikre varmeproduksjon uten atmosfærisk nitrogen under forbrenningen. På denne måten økes andelen CO2 i røykgassen i ovnen til rundt 90 prosent, noe som betydelig øker potensialet for CO2-fangst. Målet er å kostnadseffektivt fange 100 prosent av en sementfabrikks CO2-utslipp. Prosjektet har også som mål å skape forutsetninger for storskala bruk av CO2-fangstteknologier i sementindustrien. Fangst muliggjør bruk eller lagring av CO2 (CCU CCS). Kilde: CI4C GmbH & Co
De fire europeiske sementprodusentene er Buzzi SpA, Dyckerhoff GmbH, Heidelberg Materials AG, Schwenk Zement GmbH & Co. KG og Vicat S.A. Anlegget, som det investeres over 120 millioner euro i, skal være det første som bruker den såkalte rene oksybrenselteknologien for CO2-fangst.
– En egen roterovnslinje med en klinkerproduksjonskapasitet på 450 tonn per dag vil bli bygget for dette formålet og vil bli brukt utelukkende til forskning og utvikling, fremkommer det i en pressemelding.
Annonse
I midten av juni ble de seks oksygentankene for oksybrenselanlegget installert på byggeplassen til CO2-fangstprosjektet. Det forventes at oksybrenselanlegget vil bli satt i drift i første kvartal av 2025.
Tankene, som hver veier rundt 26 tonn, ble løftet på plass ved hjelp av to mobilkraner i et tandemløft.
– De vakuumisolerte tankene tilbyr en total lagringskapasitet på rundt 360 kubikkmeter flytende oksygen, som er nødvendig i det nye oksybrenselanlegget for forbrenning i roterovnen. Ingeniørarbeidet, leveringen og installasjonen av tanksystemet ble utført av Westfalen AG, som har vært involvert i «catch4climate»-prosjektet siden starten og som i tillegg til oksygentilførsel også er ansvarlig for å gjennomføre opplæring for CI4C, heter det videre i meldingen.
I fremtiden vil oksygenet bli levert med lastebil som kryogen væske (LOX = Liquefied Oxygen).
– Kryogene væsker er sterkt nedkjølte gasser med et kokepunkt nær -100º eller lavere. For å levere de nødvendige mengdene oksygen til CI4C-anlegget i Mergelstetten med lavest mulig transportvolum med lastebil, driver Westfalen AG et såkalt luftseparasjonsanlegg i Laichingen, Tyskland. Der blir de essensielle komponentene nitrogen og oksygen, som finnes i omgivelsesluften, separert ved hjelp av prosess teknologi og avkjølt og kondensert under trykk til omtrent -187 grader Celsius.
Det forventes at oksybrenselanlegget vil bli satt i drift i første kvartal av 2025. Etter idriftsettelsen er det planlagt en periode på rundt tre år for å arbeide med forsknings- og utviklingsresultatene dersom fremskrittene i resultatene tilsier det, skriver selskapene videre.