Jan Eldegard

Er massivtre-prosjekter mer bærekraftige?

Valg av massivtre som byggemateriale blir ofte begrunnet med at dette er mer miljøvennlig og bærekraftig. Er dette en riktig begrunnelse når en av de viktigste miljøtruslene er samfunnets økende behov for transport?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Jan Eldegard

Byggutengrenser

Dette er nok ikke det problemet som er mest populært å ta opp i disse ferietidene men fortjener større oppmerksomhet.Vi opplever en ubehagelig virkelighet ved at flere av de byggene som settes opp har svært langveisfarende produkter.

Ett eksempel er de mye markedsførte pilotprosjektene i massivtre- der de fleste av elementene kommer som globetrottere på lastebiler fra Østerrike eller andre steder i Europa. Mange byggherrer velger massivtre fordi de har en oppfatning om at dette er miljøvennlig og mer bærekraftig enn andre løsninger. Ofte er dette direkte feil fordi miljøbelastningene fra den lange biltransporten ikke er medtatt i beregningene. Feilaktig markedsføring, som vi ser flere eksempel på, er spesialt alvorlig når det sammenlignes med andre løsninger i stål eller betong uten vektlegging av transporteffekten. Saken blir ikke bedre ved at Landbruks- og matdepartementet aktivt er med på markedsføringen av disse løsningene!

Når man i dag beregner byggematerialenes klimautslipp, blir disse hovedsakelig vurdert ut fra utslipp i produksjonsprosessen fram til fabrikkport. Dette skjer selv om transport er blant de viktigste kildene til menneskeskapte klimautslipp samt store sotutslipp som også påvirker global oppvarming. På denne måten lurer man seg selv i prosjekteringsfasen, og holder vesentlige miljøbelastninger utenfor beregningene.

Ved å hente tilgjengelige utslippsdata fra de mest anvendte transportløsningene, får man beslutningsgrunnlaget som må benyttes for riktig miljøvalg. Et eksempel er et produkt som har tilbragt godt over 2000 km på et lasteplan fra det sydlige Europa før det havner på byggeplass. Utslippet av klimagasser fra transporten kan da utgjøre langt over 200 kg CO2 pr tonn produkt, og er ofte det dominerende klimagassutslippet for produktet. Andre lokalt framstilte produkter vil da ofte bli mer bærekraftige når en foretar livsløpsvurderinger.

En annen feilkilde i materialvalgene er beregnet levetid og vedlikeholdsbehov. Det er stor usikkerhet til framtidig vedlikeholdsbehov for bygg i massivtre og både kostnader og miljøeffekter fra vedlikehold må inn i beregningene. Det samme gjelder kjemikaliebruk bl.a. til branntetting og risikovurderinger ved å bygge tett og høyt med tre i urban bebyggelse. Heller ikke disse forholdene kan jeg se er godt nok ivaretatt til nå.

Vi oppfordrer til å etterspørre miljødata i form av EPD der blant annet transport til byggeplass er inkludert. Som et eksempel kan så godt som all betong produsert i Norge dokumenteres med slik EPD gjennom et effektivt beregningsverktøy utviklet av fabrikkbetong- og betong-elementindustrien og som er verifisert av EPD-Norge. Alle som har ansvar for å bygge bærekraftig, må foreta disse totalvurderingene. Overnevnte forhold bør være godt kjent blant alle prosjekterende.

Vi anbefaler å bygge med dokumenterte bærekraftige løsninger og fortrinnsvis med kortreiste byggematerialer - gjerne de nye miljøvennlige betongene som produseres i lokalsamfunnet!

Powered by Labrador CMS