Bengt Fasteraune (Sp) mener utviklingen i digitalisering og teknologidivisjonen til Bane NOR er bekymringsfull.

- Bekymringsfullt dersom man ikke klarer å holde på sentrale ledere og medarbeidere

Både Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er bekymret over innleiebruken og turnoveren i Bane NORs digitalisering- og teknologidivisjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Turnoveren i Bane NORs digitalisering- og teknologidivisjon har så langt i år passert 11 prosent og divisjonen har hatt flere lederutskiftninger på kort tid.

Det viser en oversikt Byggeindustrien har fått fra Bane NOR.

I tillegg viser tallene Byggeindustrien har fått innsyn i at prislappen for innleie av konsulenter høy. I fjor brukte Bane NORs digitalisering og teknologidivisjon 191.614.750 millioner, inklusiv merverdiavgift på innleide konsulenter.

Tallene skaper uro på Stortinget.

– Det er bekymringsfullt når en organisasjon ikke klarer å holde på sentrale ledere og når mange av medarbeiderne forsvinner. Det som gjør denne saken enda mer bekymringsfull, er at dette skjer innenfor innovasjons-, IKT- og teknologi-området, sier transportpolitisk talsperson i Senterpartiet, Bengt Fasteraune, til Byggeindustrien.

– Jeg er klar over at det surfes mye mellom arbeidsplasser i nettopp denne bransjen, men vi er inne i en historisk utvikling når det gjelder utbygging av jernbane i Norge, og det er jo disse menneskene som skal klekke ut de nye ideene for hvordan den skal bygges og driftes videre, sier Fasteraune.

Alvorlig om man mister kontinuitet

Han mener god ledelse er det aller viktigste dersom Bane NOR skal klare å holde på nødvendig kompetanse og sikre kontinuitet i egne rekker.

– Vi står midt i et historisk løft, og skal vi i framtiden ha en proff premissleverandør for jernbanen, så må det være en attraktiv arbeidsplass. Dersom man allerede nå mister nødvendig kontinuitet og kompetanse, er det alvorlig.

Fasteraune synes også konsulentbruken i divisjonen virker høy, og frykter overdreven bruk av konsulenter kan forsterke en uønsket turnoverutvikling.

– På områder der du ikke har som mål og hensikt å sitte på kompetansen selv, så er det både naturlig og fornuftig å bruke innleide konsulenter. Men dersom man bruker konsulenter på oppgaver som normalt skal gjøres i egen organisasjon, så kan det være demotiverende for de ansatte og i verste fall føre til økt turnover, tror han.

– Turnover-raten høres ikke bra ut

Arne Nævra (SV) som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, deler Senterpartiets uro over turnovertallene.

Arne Nævra sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen for SV på Stortinget. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Turnover-raten og lederutskiftingene høres ikke bra ut. Men vi tror at en del av denne «sykdommen» også kan føres tilbake til jernbanereformen der norsk jernbane nå er delt opp i en rekke selskaper som delvis konkurrerer om fagkompetansen som er bygd opp her i landet. Fagmiljøet er nå blitt betydelig fragmentert, sier Nævra.

– Hva er din kommentar til at divisjonen brukte nærmere 200 millioner kroner på konsulenter i fjor?

– Offentlige selskaper skal i størst mulig grad ha fast ansatte. Det offentlige bruker altfor ofte konsulentselskaper istedenfor sine egne ansattes ideer og kompetanse. SV vil snu om på dette. Spesielt innenfor ERTMS-systemet burde det være mulig å bygge opp mye egen kompetanse. Dette er jo innfasing som vil skje over mange år. I en tid med digital omstilling trenger vi en skikkelig kompetansepolitikk som gjør at ansatte ikke mister jobben, sier Nævra

Powered by Labrador CMS