Det stormet rundt Bane Nor på begynnelsen av fjoråret. Follobanen til 37 milliarder kroner hadde stoppet og 13. mars 2023 måtte Gorm Frimannslund gå som Bane Nor-sjef.
Likevel endte den tidligere konsernsjefen opp med sin høyeste samlede godtgjørelse noensinne fra Bane Nor i 2023.
Annonse
Frimannslund fikk en samlet godtgjørelse på 3.436.156 kroner i fjor, ifølge Bane Nors årsrapport for 2023. Det var 66.285 kroner mer enn Frimannslund hadde i samlet godtgjørelse for 2022.
Lønn for 2023 utgjorde totalt 3.023.146 kroner, noe som var likt året før.
I en tekstmelding til Byggeindustrien skriver Gorm Frimannslund følgende om Bane Nor-godtgjørelsen for 2023.
– Ordinær lønn uendret frem til AFP fra 1. februar 2024. Ingen etterlønn. Avtalen er åpen og tilgjengelig, skriver Frimannslund og legger til at han jobbet for styreleder frem til 1. februar 2024.
– Hva gjorde du for styreleder i den perioden?
– For styreleder var jeg rådgiver i forhold til de problemstillinger som har kommet opp. Jeg har gitt ham mine råd i forhold til alle styremøter i perioden og dagsaktuelle problemstillinger og et utall rapporter som styreleder bør være orientert om og/eller mene noe om. Dette er ikke en utømmende liste, svarer Gorm Frimannslund.
Frimannslund, som har etablert et eget selskap etter at han gikk av som Bane Nor-leder, sier han har gått av med pensjon og at han ikke kommer til å ta noen ny lederstilling.
Styreleder i Bane Nor, Cato Hellesjø, sier han har hatt stor nytte av Frimannslunds kompetanse helt frem til 1. februar i år.
– Han hadde en avtale om 12 måneder lønn, og vi dro den ned til ti og en halv måned. Det betyr at han hadde lønn frem til 1. februar i år. Gjennom denne perioden sto han til disposisjon for både selskapet og meg. Jeg brukte Gorms kompetanse mye gjennom hele perioden og fikk råd av ham til og med styremøtet som var 31. januar, sier Cato Hellesjø til Byggeindustrien.
Hadde rett på 12 måneders grunnlønn
Beate Hamre Deck, som er konserndirektør mennesker og kommunikasjon i Bane Nor, skriver i en epost til Byggeindustrien at Frimannslund etter avtale med styret hadde rett til sluttvederlag tilsvarende 12 måneders grunnlønn og at dette inkluderte lønn i oppsigelsestiden.
– Sluttvederlaget reduseres forholdsmessig ved inntekt fra ny stilling, men skal minst tilsvare seks månedslønner, som er tre måneder mer enn oppsigelsestidens lengde. Dette avviker noe i forhold til statens retningslinjer. Avviket må ses i forhold til at avtalt oppsigelsestid for Bane Nors konsernsjef er tre måneder og ikke seks måneder som er vanlig for denne type stilling, skriver Beate Hamre Deck i eposten.
– Årsak til at samlet godtgjørelse til Gorm Frimannslund er høyere enn for 2022 skyldes at pensjonspremien som Statens pensjonskasse beregner er økt fra 2022 til 2023, forklarer hun.
Thor Gjermund Eriksen med 3.450.000 i årslønn
Thor Gjermund Eriksen, som tiltrådte som konsernsjef 1. oktober 2023, hadde til og med desember 2023, en samlet godtgjørelse på 913.026 kroner, går det frem av årsrapporten til Bane Nor. Av dette utgjorde 862.500 lønn.
Det betyr at Eriksen har en årslønn på 3.450.000 kroner, noe som er over 400.000 kroner mer enn forgjengeren Gorm Frimannslund hadde i lønn.
– Økningen i lønn må ses i sammenheng med at lønn for Gorm Frimannslund sist ble regulert i 2022. I tillegg har ny konsernsjef innskuddspensjon og ikke ytelsespensjon i Statens pensjonskasse slik som tidligere konsernsjef. Det innebærer at økningen i samlet godtgjørelse er langt mindre enn ovennevnte kroneforskjell. Bane Nor har for øvrig foretatt benchmark av lønnsnivå for tilsvarende stillinger og tatt det med i vurderingen av lønn til ny konsernsjef, skriver Beate Hamre Deck i eposten til Byggeindustrien.
Stine Ilebrekke Undrum, som også gikk ut av Bane Nor etter Follobane-problemene i 2022 og 2023, hadde samlet godtgjørelse fra Bane Nor på 1.046.979 kroner, går det frem av årsrapporten. Hun sluttet som konserndirektør for utbygging 10. april 2023.
Lederen med nest høyeste godtgjørelse i Bane Nor i 2023, var konserndirektør for trafikk og teknologi, Sverre Kjenne. Han hadde en lønn på 2.877.886 i 2023 og en samlet godtgjørelse på 3.282.080. I 2022 var Kjennes samlede godtgjørelse på 3.014.740.
– Sverre Kjenne sin lønn er økt med tilsvarende prosentsats som øvrige konserndirektører. Årsaken til at samlet godtgjørelse har økt mer enn for øvrige konserndirektører skyldes at Kjenne har en lukket pensjonsordning i Statens pensjonskasse og at premien der er økt fra 2022 til 2023, skriver Beate Hamre Deck.
Kjenne er den som har hatt raskest lønnsvekst blant Bane Nors ledere de siste fem årene, går det frem av årsrapporten. I 2023 var den over en million høyere enn hva den var i 2019, da han hadde en samlet godtgjørelse på 2.265.564 kroner.
Henning Bråtebæk, som nå er konserndirektør for drift og vedlikehold, konstituert konsernsjef fra 14. mars til 16. oktober i 2023. Han hadde en samlet godtgjørelse for 2023 som endte på 2.566.398, hvorav 2.405.081 var lønn.