Jernbaneutbyggingen i Moss har skapt store problemer for Bane Nor. Nå melder de at de har registert små bevegelser i kvikkleiresonen. Dronefoto: Øystein Stavdal Paulsen/Bane Nor
Bane Nor fremskynder tiltak i Moss – har registrert bevegelser i grunnen
Bane Nor har registrert bevegelser i kvikkleiresonen i Moss sentrum og fremskynder tiltak. De vurderer også nye tiltak for å stoppe bevegelsene, men understreker at situasjonen ikke er akutt.
Kvikkleiregrunnen i Moss har skapt store problemer og ført til store kostnadsøkninger og utsettelser for Bane Nor.
Fredag gikk Bane Nor ut med en melding på sine egne nettsider om at det er kontinuerlige bevegelser i grunnen. Sammen med Norges Geotekniske Institutt (NGI) planlegger de gjennomføring av konkrete tiltak som skal bremse og stanse bevegelser.
Annonse
Bevegelsene skjer i området som Bane Nor kaller Kransen syd, ved Fjordveien og Værlegata, syd av Nyquists gate, i Moss sentrum.
Overvåkingen viser at spesielt én sensor, et inklinometer, viser små bevegelser. Bevegelsene har ifølge Bane Nor vært observert over tid.
I overflaten har bevegelsen vært cirka fire centimeter i løpet av tre-fire år. Rundt 20 meter ned i jorda har bevegelsen vært tre-fire millimeter, får Byggeindustrien opplyst av Bane Nor.
Bane Nor opplyser at utviklingen siden i fjor høst har ført til at de nå vil gjennomføre et områdestabiliserende tiltak tidligere enn planlagt.
– Dette er ikke en akutt hendelse. Det er ingen ting som tilsier at det ikke er trygt å oppholde seg, bo eller jobbe i området. Men vi har sett bevegelsene over tid, og synes det er viktig å være åpne om det vi har fokus på og at dette er en utvikling som vi ikke hadde forutsett, sier Eirik Harding Hansen, fungerende prosjektdirektør område øst i Bane Nor til Byggeindustrien.
Du sier det har vært en bevegelse over tid, hva betyr det?
– Det har vært bevegelser i området helt siden vi installerte måleinstrumenter i 2020. Når vi nå hadde gjort en del stabiliseringstiltak, så hadde vi en forventning om at de ørsmå bevegelsene skulle avta og stoppe. Men vi opplever ikke at de gjør det. Derfor har vi mobilisert internt i Bane Nor, i NGI og i vårt tekniske fagråd for å forstå hvorfor det skjer og for å finne ut hvilke tiltak vi skal sette i verk.
– Hvilke tiltak er aktuelle?
– Ett av tiltakene er å installere enda flere måleinstrumenter for at vi skal følge opp enda bedre. Vi fortsetter med jetpeling og grunnstabilisering som planlagt i områdene. Vi har allerede lagt på mye motfylling, og vi vurderer nå om vi skal komme i gang komme i gang med den planlagte motfyllingen tidligere. Kanskje blir det aktuelt å gjøre det på en annen måte enn først planlagt, og kanskje blir det mer jetpeling i området. Vi har mobilisert fagekspertene for å forstå hva som er driverne her.
– Har dere noen tanker om hvorfor dette skjer?
– Dels er det fordi det er lagt en motfylling i området. Den har hatt mer effekt enn vi trodd. Den fører til mer bevegelser enn det vi hadde trodd. Vertikaldrenene som vi har satt ned, og som skal sørge for at grunnen konsoliderer raskere, har kanskje fått mer påvirkning enn vi hadde trodd.
– Betyr det at stabiliseringstiltak som er gjort har hatt motsatt effekt, altså virket mot sin hensikt?
– Nei, de har virket i tråd med det vi ønsket, men de har hatt påvirkning på andre måter som vi kanskje ikke hadde forutsett.
– Hva gjør dere nå?
– Vi jobber med å planlegge, detaljere og kvalitetssikre tiltakene og mobiliserer de aktørene som skal gjøre jobben. Vi har løpende dialog med NGI og skal ha et nytt fagrådsmøte til uka.
– Hasteanskaffer dere entreprenører?
– Nei, vi har alle aktørene på plass med det vi trenger av lastebiler, maskiner og jetpelerigger. Vi kan omdisponere på svært kort varsel, om det er behov for det, sier han.
På nettsidene sier Eirik Hansen Hansen at de har klar over at budskapet har et alvor over seg, men at de mener det er viktig og riktig å gjøre omgivelsene kjent med at overvåkningen viser bevegelser.
Sammen med NGI har Bane Nor de siste to ukene gjort nye vurderinger av utviklingen som har vært siden i fjor høst. Det er de nye vurderingene som gjør at dette har kommet opp nå.
Moss kommune ble tirsdag ettermiddag orientert av Bane Nor, og de har hatt løpende dialog gjennom uken.
– At vi varsler kommunen er helt naturlig, gitt at vi har en bekymring. Her følger vi planverket vårt, inntar en føre-var-holdning og involverer relevante aktører, sier Eirik Harding Hansen.
Nye analyser og vurderinger
Små bevegelser er vanlig og forventet i forbindelse med grunnarbeid, skriver Bane Nor.
– Det har vi også sett når vi har jobbet med jetpeling og motfyllinger her i Moss. Bevegelser forventes, fanges opp av overvåkingssystemene, avklares og stopper vanligvis raskt etter at tiltak er utført. Når det gjelder de konkrete bevegelsene nå, så er årsaken mer uklar og de er kontinuerlige, sier Eirik Harding Hansen.
Situasjonen overvåkes kontinuerlig og tett, og om det oppstår behov for å stoppe arbeidet, vil det skje umiddelbart, opplyser Bane Nor på nettsidene.
Moss kommune innfører ikke særskilte tiltak
Moss kommune skriver på sine nettsider at har blitt orientert om bevgelsene fra Bane Nor.
– Bane Nor har videre informert oss om at dette ikke er en akutt situasjon og at det er trygt å oppholde seg i området. Kommunen vil derfor ikke som følge av denne situasjonen innføre særskilte tiltak utover det som allerede gjelder av begrensninger innenfor områder med kvikkleire., skriver de.
Samtidig gjør kommunen oppmerksom på at det jobbes med å innføre et permanent bygge- og deleforbud i kvikkleireomådet Moss Havn.
– Vi legger til grunn den vurderingen Bane NOR gjør knyttet til sikkerheten i området, og deres vurdering er at det er trygt å bevege seg og oppholde seg i området. Kommunen vil følge situasjonen tett og fortsette å ha tett dialog med Bane Nor framover, sier ordfører Simen Nord i en kommentar.
– Det er betryggende at Bane Nor har tilknyttet seg landets fremste ekspertise på kvikkleire og at de har døgnkontinuerlig overvåking av grunnen, legger ordføreren til.
Moss kommune skriver at det ikke er nytt at det er bevegelser i grunnen i området for jernbaneutbyggingen.
– Bane Nor har tilknyttet seg den fremste ekspertisen for å håndtere dette og underveis i byggingen av ny jernbane er det døgnkontinuerlig overvåking som sørger for at tiltak kan bli satt inn om nødvendig. Bane Nor har videre informert oss om at årsaken til de bevegelsene de nå ser er mer uklare og har derfor på bakgrunn av dette identifisert tiltak for å stanse disse bevegelsene. Vi har tillit til Bane Nor og at tiltakene de nå iverksetter vil virke, skriver kommunen.
Moss kommune har et beredskapsplanverk som tar høyde for ulike scenarier, inkludert hendelser knyttet til kvikkleireproblematikk.
– Med utgangspunkt i dette planverket følger vi tett med på situasjonen og har god dialog med Bane Nor om utviklingen, skriver de.