Administrerende direktør Thor Gjermund Eriksen i Bane Nor (fra venstre) gjestet Byggeplassen med Frode Aga og Christian Aarhus.
Foto: Sindre Sverdrup Strand
Bane Nor-sjef ønsker lav terskel for å få konkurransedyktig norsk bransje
– Det er viktig at det er lovlig, men jeg har et ønske om å holde terskelen så lav som mulig for at norske entreprenører skal konkurrere om oppdragene, sier Bane Nors nye sjef Thor Gjermund Eriksen.
Den tidligere kringkastingssjefen og Norsk Tipping-lederen er gjest i podkasten Byggeplassen.
Der legger han ikke skjul på at han vil jobbe for å få et godt samarbeid med den norske entreprenørbransjen.
– Jeg er opptatt av at vi står i en enorm endring, også i dennr bransjen og måten vi skal bygge ut på. Vi kommer til å ha helt andre forventninger knyttet til klimamål. Vi ser at vår eier har andre forventninger til anskaffelser. Den type diskusjoner og prosesser og samarbeid med bransjen må vi ha, sier han og peker på viktigheten av faglig utvikling.
– Og så vil jo jeg si at vi skal følge lov om offentlige anskaffelser. Det er viktig at det er lovlig, men jeg har et ønske om å holde den terskelen så lav som mulig for at norske entreprenører skal konkurrere om oppdragene, sier han.
Han understreker at det også vil være internasjonale entreprenører i markedet fremover, men at han håper at den norske entreprenørbransjen vil være konkurransedyktige.
– Jeg vil definere norske som de som er her og har tenkt å være her en stund. Vi ønsker et samarbeid, og jeg håper virkelig at de er konkurransedyktige. Vi må passe på at vi bidrar til det på et vis, sier han.
I podkasten legger heller ikke Thor Gjermund Eriksen skjul på at ett prosjekt har tæret på både krefter og selvtillit i organisasjonen de siste årene.
– Da jeg tok over som leder i Bane Nor møtte jeg masse flinke folk som hadde stor stolthet i å bidra i jernbanen. Men det var også en organisasjon som var mørbanka, sier Eriksen og viser til Follobanen som måtte stenge kort tid etter åpning etter problemene i Blixtunnelen.
– Det som skjedde i offentligheten, hadde gjort at det var en mørbanka organisasjon, sier han.
Fortsatt preger mye det mye omtalte prosjektet Bane Nor. Sluttoppgjøret med tunnelentreprenøren er enda ikke i mål, og mandag 15. april starter arbeidene opp med å skifte strømliner og gjøre ekstra tettearbeider i den splitter nye tunnelen.
I tillegg sliter Bane Nor med tilbakeføringsprosjektet på anleggsområdet på Åsland på grunn av miljøutfordringer med sulfat- og uranholdige TBM-masser.
– Vi må bli ferdig med Follobanen og Blixtunnelen. For det første må vi komme over et spor der vi kan glede oss over et av de mest fantastiske samferdselsprosjektene i norgeshistorien. Det har gått på selvtilliten løs, sier han og legger til:
– Det er utrolig viktig at vi har en helt åpen og ærlig prosess og lærer av det. Jeg har lest rapportene. Noen mener at man ikke har tilstrekkelig motstemmer, at man har hoppet for lett over på teknologiske valg som har vist seg å ikke være fornuftig, at man har hatt for lite åpenhet og så videre. Vi må bli ferdig med den, sier han og fortsetter:
–Akkurat nå i disse dager så drives det arbeid der. Da skal vi tette lekkasjer. På KL-anlegget skal aluminiumen bort, og kobberen skal inn.
– Noe som dere egentlig ønsket før det åpnet?
– Ja. Og det gjøres også noe med sporene. Så nå skal mye gjøres, og så får vi virkelig håpe at Follobanen og Blixtunnelen blir en fest etter det, sier han.