Byggeleder Terje Strømme i Bane Nor forteller at løsmassetunnelen og kulverten i Drammenstunnelen er levert ut «mangellapp» eller pengekrangel.
Betongskallet til kulverten og løsmassetunnelen ble levert i begynnelsen av oktober, og nå er de jernbanetekniske arbeidene starte opp.
Som en del av prosjektet er det også levert teknisk infrastruktur, som kabelkanaler, oppstikk og trekkekummer.
Den nye Drammenstunnelen er nesten sju kilometer lang og består av rundt seks kilometer bergtunnel, 290 meter med løsmassetunnel og 540 meter kulvert.
Det nye dobbeltsporet fra Drammen til Kobbervikdalen skal etter planen stå klart høsten 2025.
Det nye dobbeltsporet skal gjøre det enklere for flere å ta tog mellom Tønsberg og Oslo.
Nye Drammenstunnelen.
Tunnelåpningen er foreløpig avsperret.
Knut Lauvålien, prosjektleder i Veidekke. Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR.
Slik så det ut på byggeplassen for to år siden. Foto: Stefan Offergaard, ©
Det er tilbakefylt masser over den nye tunnelen, og Bane Nor jobber nå med å reetablere terrenget.
Det er tilbakefylt masser over den nye tunnelen, og Bane Nor jobber nå med å reetablere terrenget.

Slik ser det ut i den nye Drammenstunnelen

Veidekke fullførte nylig sin andre milliardkontrakt på Vestfoldbanen 13 dager før tiden og under budsjett. Dermed er hele den nye Drammenstunnelen nå overlevert til Bane Nor. – Vi har hatt mange komplekse utfordringer, sier prosjektleder.

Publisert Sist oppdatert

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS