Forrige uke startet et gigantisk støpemaraton på Ulriken-prosjektet i Bergen. Gjennom nesten hele tunnelens lengde skal det støpes en 40-50 centimeter tykk betongplate.
Til sammen vil det gå med 17.000 kubikkmeter betong som tilsvarer nesten 43.000 tonn.
– Det spesielle med denne jobben er at den har en utfordrende logistikk. Vi må ha levert 25 kubikkmeter betong til støpefronten hver eneste time i 1,5 – 2 måneder, noe som er ekstra krevende siden to biler ikke kan møtes i tunnelen, forteller Torbjørn Tveit Bakketun, prosjektleder for JV Skanska Strabag.
Annonse
Det er Ølen Betong som står for betongleveransen. 35.000 tonn tilslag og 7.000 tonn sement vil gå med til produksjon av betongen.
– Vi har bygget ut tilslagsbingene våre og får fire båtlass i uken med tilslag for å klare å produsere den store mengden betong som skal til, forteller Knut Ståle Lyngstad i Ølen Betong. Hele 1500 semi-betongbiler vil gå med til å frakte betongen fra blandeverkene i Fana og på Damplass til prosjektet. Inne i tunnelen er det to kilometer mellom snuplassene og bilene må derfor rygge siste delen frem til støpefront. Til sammen vil betongbilene faktisk rygge en strekning på hele 1500 kilometer før støpeoperasjonen er ferdig.
Selve støpejobben gjøres av Velde Olsen Gulv i en underentreprise for JV Skanska Strabag. De bruker en spesialtilpasset betongutleggermaskin som kjører på 3D-styring og som både vibrerer og retter av betongen. Betongen har en høy grad av knust tilslag og er tilpasset slik at konsistensen er optimal for utleggingsjobben. Odd Inge Olsen i Velde Olsen forteller at jobben så langt har godt svært godt.
– Vi hadde planlagt å støpe 450 meter de første fire dagene, men allerede etter tre dager passerte vi 477 meter. En god start er alltid viktig på slike store langvarige operasjoner, sier han.
Torbjørn Tveit Bakketun innrømmer at han har vært spent på denne delen av prosjektet, men er godt fornøyd med status etter første uken.
– Dette er en viktig aktivitet i prosjektet som ligger på kritisk linje. Slik det er i dag kan ikke to biler møtes i tunnelen, så for logistikken og den videre fremdriften har selvsagt dette alt å si. Vi har med oss offensive og løsningsorienterte samarbeidspartnere så jeg har et godt håp om at vi skal klare å bli ferdige med støypen før jul, avslutter Bakketun.