Her er en illustrasjon av en mulig Grønli stasjon i Fredrikstad. Illustrasjon: Bane NOR
Bane NOR anbefaler vestlig trasé for dobbeltsporet mellom Haug og Seut
Etter å ha utredet tre alternativer til trasé for det nye dobbeltsporet mellom Haug i Råde til Seut utenfor Fredrikstad har Bane NOR landet på den vestligste.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
– Årsaken er at vest er kortere, har færre bruer og enklere grunnforhold sammenlignet med øst og midt. Dette alternativet er best for miljøet og samfunnet og har lavest investeringskostnad, sier prosjektleder Iselin Eng til Fredriksstad Blad.
Torsdag morgen presenterte hun Bane Nors anbefaling av traseens plassering for formannskapspolitikerne i Råde.
Som en del av InterCity-satsingen på Østlandet skal Bane NOR bygge nesten 17 kilometer nytt dobbeltspor fra Haug i Råde til Seut like utenfor Fredrikstad.
Når strekningen Haug-Seut står ferdig, dobles togfrekvensen til Fredrikstad og reisetiden forkortes.
Strekningen mellom Haug i Råde og Seut i Fredrikstad er en del av Østfoldbane-utbyggingen mot Sarpsborg som Byggeindustrien omtalte tirsdag.
En evalueringsrapport som har sett på kostnadsøkningen for hele prosjektet viste at prislappen på utbyggigen fra Haug via Seut og videre til Klavestad hadde steget fra 12 milliarder kroner i 2012 til over 40 milliarder i 2019.
Med det nye trasevalget mellom Haug og Seut mener Bane NOR de kan spare mellom 1,8 milliarder og 2,4 milliarder sammenlignet med to andre alternativer som er utredet, ifølge Fredriksstad Blad.
De skriver at foreløpige estimater viser at den vestlige korridoren vil ha en kostnad på 12,6 milliarder kroner.
Midt-alternativet er beregnet å koste 14,4 milliarder, mens det østligste sporet har en beregnet prislapp på 15 milliarder kroner.