Illustrasjon: Statens vegvesen.

Bærum-bommer til politisk behandling

Kommunedelplanen for E18 Lysaker – Slependen er til behandling i Bærum og Asker denne våren. For å kunne planlegge videre, trenger Statens vegvesen en prinsipiell tilslutning til bompengefinansiering.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Utbyggingen av E18 Lysaker – Ramstadsletta er prioritert i Nasjonal transportplan (NTP) 2014 – 23 som ble behandlet i Stortinget 18. juni 2013. Prosjektet skal finansieres med statlig bidrag, bompenger fra Oslopakke 3 og nye bomstasjoner. Dette er første etappe i utbyggingen av E18 Vestkorridoren fra Oslo til Asker.

Fordi prosjektet forutsetter delvis finansiering med egne bomstasjoner, er det behov for en lokalpolitisk prinsipiell tilslutning til dette for at planleggingen skal kunne fortsette. Statens vegvesen har nå sendt et notat med foreløpige vurderinger av delvis bompengefinansiering av E18 Vestkorridoren til behandling i Akershus fylkeskommune, Asker, Bærum og Oslo kommune.

Planen videre er å utarbeide endelig forslag til bompengeopplegg. Det skjer parallelt med at Vegvesenet fra høsten starter arbeidet med reguleringsplanlegging av strekningen Lysaker - Slependen. Endelig lokalpolitisk behandling av bompengeopplegget vil skje når reguleringsplanen er vedtatt. Bompengeopplegget må til slutt godkjennes av Stortinget.

En prinsipiell tilslutning til finansieringsløsningen betyr at planleggingen kan fortsette med mål om byggestart i 2018.

Powered by Labrador CMS