SELVPLUKK JORDBÆR: Har du ikke hage selv, er det bare å hente naturens goder andre steder. Men du bør plukke selv.Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Supertrendy med safting og sylting
Sanking, dyrking og hjemmelaget mat fra bunnen er mer i vinden enn på flere tiår, særlig i urbane strøk. Spesialutstyr til sylting og lagring selger bra.
– Bøndene er definitivt kommet til byen, konstaterer sosialantropolog Gunn-Helen Øye.
Trendforskeren sier at det spesielt er folk i byene som ønsker å være selvforsynt med naturens goder.
Annonse
– Oslo har blitt en byseter i sommer. Det skal være mat fra grunnen, selvplukket sopp i skogen og grønt dyrket i parsellhager. Det skal plukkes bær og frukt, og vi vil gjøre det selv. Fenomenet er særlig populært blant unge hipstere, framtidens stifinnere, påpeker hun overfor NTB.
Nytt og nyttig
Onsdag lanseres årets IKEA-katalog, som Øye betegner som «nesten en trendbibel». Blant årets nyheter der er diverse utstyr til safting og sylting og oppbevaring av hjemmelagde produkter.
– Vi har sett en tendens til dette: Nå handler det mer om alle småtingene du trenger, bruksgjenstander til spesielle formål, enn om pynt og nips, sier Øye.
Kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen hos IKEA Norge opplever allerede stor interesse for serien Hemsmak – hjemmesmak:
– Det er mange flere nå enn før som er opptatt av dette, og langt fra bare de som har hage og åpenbare muligheter til å dyrke og sanke. Det er nesten et paradoks at de som bor i byene kanskje er de som er mest opptatt av å finne bærekraftige løsninger som dette. Men husk at de har miljøutfordringene med forurensing tett på kroppen. De blir mer bevisste og ønsker å gjøre det de kan, sier han.
Tørk en sopp
Produkter til konservering av hjemmelaget mat er blant salgsvinnerne hos konkurrenten Clas Ohlson.
– Akkurat nå er det mye som dreier seg om bær hos oss. Produktsortimentet vårt er utvidet. Folks interesse for å lage egne sunne varianter av syltetøy, tørket frukt og lignende reflekteres i salgstallene, sier kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully hos Clas Ohlson og viser fram en sopp- og frukttørker:
– Dette tror jeg kanskje ikke er et produkt vi hadde satset på for noen år siden. Nå selger det veldig bra.
Hun påpeker at produktene for lagring, som glass, krukker og flasker, er dekorative.
– Dette er helt klart noe som skal stå framme eller som skal kunne gis bort og deles.
Ikke alene
For folk som har levd en stund, er det mye i den nye bølgen som minner om 70-tallet, blant annet fellesskapsløsninger.
Og Gunn-Helen Øye trekker fram en annen, fersk trend som henger tett sammen med populariteten til hjemmeprodusert mat:
– Vi forherliger ikke lenger «meg», nå er det «vi». Her har kinfolkbevegelsen lenge gått foran, med sine livsstilsmagasiner og blant annet matkultur.
Kinfolk oppsto i 2011, ifølge D2 , som et resultat av ringvirkningene etter finanskrisen i 2008: Urbane menneskers bevissthet rundt redusert forbruk, egendyrket mat, håndverk, bærekraft og balanse mellom jobb og fritid.
– Verdiene, gjøremålene og interiøret, alt samles i én totalitet og ett univers. Du skal ikke stå alene på et kjøkken og safte og sylte til deg selv. Du skal ha et fellesskap med familie og venner, der det deles. Det er artig å se hvordan IKEA-katalogen begynner å ligne på Kinfolk Magazine, sier Øye.