Programleder Christian Strand i Forbrukerinspektørene 18. mars.
- NRK pusset opp bad feil
Da Forbrukerinspektørene skulle vise hvordan man kan snu på flisa, og pusse opp badet for 30.000 kroner, droppet de membranen.
Det skriver byrånettsiden newswire.no på vegne av Varme & Bad.
– Badet de laget i beste sendetid, er en forsikringsbombe. Jobben som ble vist, er like seriøst håndverk som om du laget bad i stua eller på soverommet, sier daglig leder i Funksjonell VVS, Bjørn Stensli.
«Som fagfolk og håndverkere reagerer vi på at i programmet presenteres det alvorlige feil. Badet som ble laget i beste sendetid har feil og mangler som kan gi store vannskader», skriver Stensli i et brev til NRK.
Funksjonell VVS er en del av Varme & Bad-kjeden.
Flere mangler
Kjedekollega Vidar Wold i VW Consult uttaler i pressemeldingen at han fikk hakeslipp av jobben som ble gjort på Forbrukerinspektørene.
– Det er helt utrolig at NRK ikke kvalitetssikrer løsningene før et sånt program sendes. Det er ikke nevnt ett ord om membraner på gulv og vegg. Det gamle sluket som vises, mangler mansjettløsning med klemring, et problemområde i badegulvet hvor lekkasjer skjer oftest, sier Wold.
I programmet var oppgaven å pusse opp et bad selv for 30 000 kroner. Gamle fliser ble fjernet av vegger, nye satt på. På gulvet ble nye fliser limt oppå gamle. Det gamle dusjkabinettet ble byttet ut med et nytt.
– Et bad skal ikke bare se pent ut, det er hva som er bak flisene som er virkelig viktig. Her ble det laget et bad helt uten det nødvendige tettesjiktet for å hindre vannskader, sier han.
– Feil fokus
Fagkonsulent Nils Jørgen Brodin fra Byggmesterforbundet deltok i begynnelsen av programmet.
– Badet skulle pyntes, ikke rehabiliteres. Det er ingen regler mot å skifte farge på overflatene i et våtrom. Derfor blir fokus på membran ikke riktig i denne saken, sier Brodin.
– Det er beklagelig at enkelte i bransjen reagerer på innslaget i FBI. Vi kan ikke se at det er hold i påstanden om at vi har pusset opp badet på feil måte. I den grad vi har fornyet badet er det gjort etter gjeldende krav til enkel renovering av bad, sier Eva Midttun Leira, prosjektleder for Forbrukerinspektørene.