– Dette er en stor dag for Tromsø, Avinor og også for hele landsdelen. Jeg er glad for å kunne delta på åpningen av en effektiv og moderne terminal, som vil de de reisende en lagt bedre passasjeropplevelse. Med den sterke økningen vi har sett de siste årene i utenlandstrafikken, er denne åpningen spesielt etterlengtet og gledelig. Den nye terminalen vil ivareta den stadig økende etterspørselen og befeste Tromsøs posisjon som en arktisk hovedstad, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Terminalen har blitt utvidet med 10.000 kvadratmeter, og huser blant annet nye publikumsområder og serveringssteder, nytt bagasjeanlegg og nytt innsjekksområde. I tillegg har gamle terminal A og området foran terminalen blitt utbedret.
Annonse
En million passasjerer årlig
Tromsø-Oslo er en av Norges mest trafikkerte ruter, med over en million passasjerer årlig.
– Tromsø lufthavn har blitt flaggskipet i ruteutviklingen til Avinor. Det er stor etterspørsel fra flyselskapene etter nye ruter til Tromsø. Det kommer ikke av seg selv. Byen, politikere, næringsliv, Visit Tromsø og Avinors ruteutviklere har jobbet sammen for å skape og markedsføre Tromsø som en attraktiv reisedestinasjon sier konserndirektør regionale lufthavner i Avinor, Anders Kirsebom i meldingen.
Antall utlandsruter til Tromsø har økt kraftig fra 11 utenlandsruter i 2020 til 37 i 2024.
Flere tiltak for å øke kapasitet Tromsø lufthavn har allerede satt i gang enda flere tiltak for å øke kapasiteten.
– Da vi startet utbyggingsprosjektet i 2016, så vi ikke for oss en så kraftig vekst. Derfor er vi nødt til å gjøre ytterligere kapasitetstiltak i årene som kommer.
I første omgang skal tax free-butikken på plan to bygges om.
– På flyside må vi også utvikle kapasiteten. Her foregår det anleggsarbeid nå, og dette vil fortsette frem til 2027. Her skal det bygges ny avisingsplattform og nye flyoppstillingsplasser, for å kunne ta imot og sende av gårde flere fly.
Avinor har også en masterplan for hvordan Tromsø lufthavn kan utvikles videre.
– I disse planene ligger det inne kapasitetsutvidelser og utbygging som gjør at flyplassen kan håndtere opp mot 3,5 millioner passasjerer årlig. Vi vil løpende vurdere hvorvidt vi skal gå i gang med ytterligere detaljplanlegging av dette prosjektet. Det må selvsagt også ses i sammenheng med Avinors samlede økonomi og øvrige behov, sier Kirsebom.