T2-prosjektet
Dagens flyplass ble åpnet i 1998 og var bygget for å håndtere en trafikk på 17 millioner passasjerer i året. I april 2017 kan Gardermoen håndtere 30 millioner passasjerer i året.
Terminalbygningen vil bli utvidet med 117.000 m2 og vil få 34 nye innsjekkingsskranker
Flyplassen vil få et nytt bagasjehåndteringssystem
Den nye piren vil ha 11 gates og parkering for fly
Cirka 87.000 kvadratmeter av de nye lokalene bygges som passivhus med tilskudd fra Enova
Asfaldekker 600.000 kvadratmeter (tilsvarende 30 km 4-felts motorvei)
Betongdekker 60.000 kvadratmeter (tilsvarende 3 km 4-felts motorvei)
Prosjektet blir forberedt for ytterligere utvidelse med kapasitet på inntil 37 millioner passasjerer.
– Det er herlig å se de nye arealene ta form. Du blir stolt og glad, sier Knut Erik Nordby, prosjektdirektør i byggelederselskapet ÅF Advansia til Byggeindustrien.
De har hovedansvaret for utbyggingen av nye Oslo Lufthavn som skal sørge for en årlig kapasitet opp mot 30 millioner i året. Nordby har jobbet med prosjektet siden 2008.
– Vi har jobbet i mange år, så det er helt klart spesielt å se at det nærmer seg ferdigstillelse. Det blir et ikonisk bygg med flott arkitektur, sier han, og ser opp på det buede taket i avgangshallen, som holdes oppe av solide limtredragere.
Snart klar til bruk
Ledninger, verktøy, gangsperrer og paller med esker og utstyr er fortsatt spredt utover det blankpolerte marmorgulvet. Likevel er den 10.000 kvadratmeter store hallen nærmest klar til bruk.
– Alt av betydning er på plass. De 34 nye innsjekkingsskrankene er klare, og de tekniske systemene er testet, godkjente og operative. Alt fra ventilasjon til brannsikring er allerede i drift, sier Hans Petter Stensjøen, prosjektleder for idriftsettelse i Avinor.
– Det som gjenstår er hovedsakelig ryddearbeid. I tillegg må vi montere sikkerhetssluser. Deretter skal vi teste hallen med testpassasjerer og ansatte. Mye vil være gjenkjennbart, men man må likevel bli kjent med nye rutiner og systemer, legger Nordby til.
Avgangshallen, som ligger i øvre plan i sentralbygg vest, skal etter planen åpnes 1. desember. Samtidig åpner Gate D1 til D11 i pir nord og en ny duty free-butikk på avgang.
Ankomsthall klar 1. september
Den første milepælen er imidlertid åpning av ankomsthallen, som er på grunnplan i den nye terminalbygningen.
– Det skjer allerede 1. september. Vi starter med noen flighter etter klokken åtte på kvelden den 1. og 2. september. Deretter øker vi trafikken gradvis. I et så stort prosjekt er det viktig med trinnvis idriftsettelse, så man kan prøve og feile uten store konsekvenser, sier Stensjøen.
Samtidig åpner ny duty free-butikk på ankomst, og ny jernbanestasjon utenfor.
– Åpningen bidrar til å avlaste dagens ankomsthall, noe det er stort behov for. Den nye ankomsthallen blir for alle innenlands reisende. I dagens hall skilles innland og utland med en glassvegg. Den skal nå bort, og hele avdelingen blir for utlandsreisende, sier han.
Stensjøen og Nordby sier de åpner ankomstlokalene først fordi ankomstprosessen er mindre krevende enn avgang.
– Det er mer som skjer under avgang, og flere elementer å passe på. Det er også et helt nytt bagasjesystem med nytt utstyr som de ansatte må bli fortrolige med, sier Stensjøen.
Nordby sier et av hovedmålene i det nye sentralbygget er et bedre system for å sluse reisende dit de skal på flyplassen.
– Logistikken skal bli langt mer effektiv. I dagens avgangshall er det for eksempel mye kryssende trafikk, men det skal vi unngå her. Hvis du tar tog kan du også ta rulletrapp fra perrongen og rett opp til den nye avgangshallen, sier han.
Stor handlegate
Sammen med Nordby viser han vei ut fra avgangshallen, gjennom sikkerhetskontrollen og forbi sperrene til pir nord. Der vil utenlandspassasjerer ha avgang og ankomst fra nedre plan, mens innenrikspassasjerer er i øvre plan.
– Gangløsningen blir rettlinjet, åpen og effektiv. Det skal også bygges en stor handlegate her med butikker og restauranter på begge sider, men de kommersielle områdene er det siste som bygges ut. De er det leietagerne selv som står for når vi er ferdige med vårt, sier Stensjøen.
– I alt er det cirka 70 kommersielle aktører som skal inn i de nye lokalene. Det innebærer bygging for 600 millioner kroner, fortsetter han, før vi går opp trappen til øvre plan i den nye piren.
Der skinner solen inn på det parkettkledde gulvet fra vinduer både langs sidene og i det bueformede taket. På utsiden er terminalbygget kanskje enda mer imponerende. Den nye piren har 11 gater og parkering for fly, og taket er dekket av 9.500 kvadratmeter med eiketre.
Prøvedrift fram til åpning
Fra og med januar vil piren og sentralbygg vest være i full prøvedrift fram til åpningen 27. april.
– Vi er helt i rute, og har god kontroll på både tid og kostnader. Det har selvfølgelig vært utfordringer underveis i byggeprosessen, men alt har gått som planlagt. Det er ingen selvfølge når det er snakk om landets største landbaserte byggeprosjekt, sier Nordby.
Prislappen på prosjektet er rundt 14 milliarder kroner, og utbyggingen foregår samtidig som snaut 70.000 passasjerer daglig bruker flyplassen.
– Den største utfordringen er å koordinere utbyggingen samtidig som flyplassen er i full drift. Prosjektet er også teknisk krevende med blant annet et helt nytt bagasjehåndteringssystem, sier han.
Mer utbygging i 2017?
For å få milliardpuslespillet til å gå opp, har man fra byggestart i 2011 vært avhengig av nitid planlegging.
– Vi har hatt et veldig godt og åpent samarbeid med byggherre, og jeg tror alle de involverte entreprenørene opplever at byggeprosessen er blitt godt ledet, sier Nordby.
Stensjøen sier selve byggearbeidet nå er 95 prosent ferdig.
– Det gjenstår en del arbeid ved den såkalte pir-roten, der det nye terminalbygget kobles til sentralbygget. Her vil det pågå innredningsarbeider av de kommersielle arealene gjennom store deler av 2017, sier han.
Selv om utbyggingen er ferdig 27. april, vil flyplassen trolig fortsette å ligne på en byggeplass. Dersom det går som Avinor planlegger, vil det nemlig bli satt i gang mer byggearbeid neste år.
– Det er planer om å utvide pir øst, det såkalte non-Schengen-området. Arbeidet vil i så fall pågå til 2021. Ellers ligger det ferdig infrastruktur for framtiden, og det er lagt opp til videre utvidelser, sier Stensjøen.