Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) presenterer stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025–2036 i Marmorhallen.Foto: Stian Lysberg Solum / NTBStian Lysberg Solum / NTB
Setter av én milliard til null- og lavutslippsluftfart
Regjeringen setter av en milliard kroner i Nasjonal transportplan til å framskyndefremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart. Samtidig vil de ferdigstille lufthavnprosjektene i Bodø og Mo i Rana som planlagt.
– Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, i en pressemelding.
– Luftfarten er helt avgjørende for bosetning og næringsutvikling over hele Norge, og spiller en sentral beredskapsrolle i en urolig verden. For at bransjen fortsatt skal ha eksistensberettigelse i en å fossilfri fremtid, er vi nødt til omstille oss, legger han til.
Annonse
Etterlyst gulrøtter
Avinor er ifølge meldingen jobbet med utslippsreduksjoner for flytrafikken i mange år. Arbeidet har omfattet både bærekraftig flydrivstoff og null- og lavutslippsfly.
I innspillene til NTP 2025-2036 har Avinor vært tydelig på at omstillingen må starte nå. Det tar mange år å få opp tilstrekkelig produksjon av bærekraftig flydrivstoff og å sertifisere og kommersialisere ny teknologi i luftfarten.
- For å nå målet om fossilfri norsk luftfart i 2050, som hele bransjen har stilt seg bak, må alle aktørene i og rundt luftfarten jobbe sammen. En samlet bransje har lenge etterlyst gulrøtter for omstilling, og ikke bare pisk i form av økte avgifter. Derfor er det svært gledelig at regjeringen viser tydelig politisk vilje til å fremskynde gjennomføring av den grønne omstillingen i luftfarten, sier Foss.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Utfordrende omstilling
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier i en pressemelding fredag at luftfarten må gjennom en utfordrende og omfattende omstilling for å utvikle seg i tråd med klimamålene.
– Regjeringen har derfor prioritert én milliard kroner i Nasjonal transportplan til en fremskyndet innfasing av null- og lavutslippsluftart i Norge. På denne måten skal vi legge til rette for en grønnere luftfart og samtidig videreutvikle et tilgjengelig og effektivt flyrutetilbud i hele landet, sier han.
Pengene vil blant annet benyttes til å styrke den faglige og regulatoriske tilretteleggingen, og utbygging av nødvendig infrastruktur ved lufthavnene. Andre tiltak vil videreutvikles og operasjonaliseres i oppfølgingen av Nasjonal transportplan 2025-2036. Dette vil blant annet skje i dialog med viktige luftfarsaktør og det nylige etablerte samarbeidsforumet for fremtidens luftfart med NHO og LO.
– I Norge er vi helt avhengige av luftfarten, men den står for store klimagassutslipp. Når luftfarten blir utslippsfri, blir den imidlertid en fremtidsrettet og klima- og miljøvennlige transportform, ikke minst gjennom lite arealinngrep, sier Nygård.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Fortsetter som planlagt
Samferdselsdepartementet skriver også at de ønsker opprettholde dagens lufthavnstruktur og ferdigstille lufthavnprosjektene i Bodø og Mo i Rana.
- Byggingen av ny lufthavn ved Mo i Rana og flyttingen av lufthavnen i Bodø skal gjennomføres i tråd med foreliggende planer. Statens gjenstående forpliktelser i prosjektene er fra 2025 om lag 4,5 milliarder kroner, som må finansieres over statsbudsjettet i første seksårsperiode, heter det i en pressemelding.
Ifølge lokalavisen Bodø Nu er det også aktuelt å bygge ny adkomstvei til ny Bodø lufthavn. Prosjektet består ifølge en pressmelding av ny riksvei 80 frem til ny flyplassterminal, og skal gi rask, trygg og effektiv adkomst til Bodøs nye lufthavn.