Situasjonen i Nordens største bitumenleverandør fortsattuklar før asfaltsesongen - akkurat nå er det kritisk
Asfalteringen på norske veier starter snart opp for fullt, men ennå har ikke entreprenørene fått svar på om gjeldsrammede Nynas vil levere bitumen til produksjonen.
13. september i fjor fikk svenske Nynas godkjent konkursbeskyttelse i form av en omorganisering. Selskapet hadde da pådratt seg en gjeld på over tolv milliarder svenske kroner, og får ikke lenger finansieringshjelp. Flere år med underskudd skyldes, ifølge en pressemelding fra Nynas, amerikanske handelsrestriksjoner mot Venezuela, som rammer majoritetseier PDVSA, et statlig venezuelansk oljeselskap. Med stans i leveransene fra Venezuela, har Nynas vært nødt til å kjøpe råvarer fra andre leverandører, med tap.
6. mars i år annonserte Nynas at de hadde fått forlenget den såkalte «superförmånsrätten» til 23. mars. Dette vil si mulighet til kontant- eller forhåndsbetaling av sine leverandører, med en øvre ramme på 3,5 millioner svenske kroner. Det er usikkert om retten utvides ytterligere, eller hva som skjer 23. mars.
I en epost til Byggeindustrien skriver Nynas at omorganiseringen av virksomheten foregår i henhold til planen, og at de nå fokuserer på å komme ut fra de amerikanske handelssanksjonene og på å få på plass ny finansiering av virksomheten.
«Diskussioner pågår om detta med flera intresserade parter», skriver de i eposten.
Nynas står for omtrent halvparten av bitumenleveransene til norsk asfaltbransje.
Leder for veiteknologi med overordnet ansvar for bitumen i Veidekke, Eivind Olav Andersen, kan fortelle at asfaltbransjen nå følger nøye med på hva som skjer i Sverige.
– Hele bransjen er avhengig av utfallet i den situasjonen som Nynas nå befinner seg i. Det finnes alltid alternativer, avhengig av hvor man befinner seg, men hvis leveransene fra Nynes skulle stoppe opp, vil situasjonen være prekær, sier han.
Alvorlige konsekvenser
Kommunikasjonssjef for NCC i Finland og kommunikasjonspartner i NCC Industry Nordic, Merja Alastalo, sier til Byggeindustrien at de foreløpig har lite informasjon om situasjonen i Nynas. Asfaltsesongen starter allerede denne måneden i de varmeste delene av Norden.
– Det er store nasjonale og regionale forskjeller, men rent generelt er Nynas en viktig leverandør. Det er bare en håndfull selskaper som leverer bitumen til asfaltbransjen i Norden, og Nynas har en sterk posisjon, sier hun.
Alastalo sier det vil få svært alvorlige konsekvenser for næringen hvis leveransene fra Nynas uteblir.
– Det er vanskelig å estimere, men det kan få store konsekvenser om Nynas ikke kan levere i det hele tatt. Alle asfaltselskapene i Norden sitter med de samme spørsmålene akkurat nå. Situasjonen er veldig uoversiktlig, og den er ikke ideell, sier hun.
Alastalo understreker at selv om situasjonen med Nynas er utfordrende, forholder NCC seg foreløpig rolig i opptrappingen mot start av asfaltsesongen.
– For øyeblikket er vi ikke bekymret, men vi jobber veldig hardt, og forbereder oss på en rekke veldig forskjellige scenarier. Vi følger tett med på reorganiseringen av Nynas, og vi er forberedt på ulike scenarier, forteller Alastalo.
Kritisk øyeblikk
Avdelingsleder for vei og jernbane i EBA, Arne Aakre, understreker at det er akkurat nå situasjonen er mest spent, både for Nynas og for den norske asfaltbransjen.
– Situasjonen med Nynas var vanskelig å forutse, og den kom brått på. Akkurat nå er det mest kritisk for Nynas å komme seg over kneika og finne alternativer, og det er også mest kritisk for entreprenørene som skal komme i gang med sesongen. Her er entreprenørene prisgitt noe som er helt utenfor deres kontroll. Risikobildet nå, er at vi risikerer at Nynas ikke klarer å levere. Det finnes andre oljeselskaper og andre leverandører av bitumen, men det spørs om andre har infrastrukturen som er nødvendig for å levere til alle fabrikker i Norge, slik som Nynas har, sier han.