Biogass-lastebilens jomfrutur var under en asfalteringsjobb på Grorud langs riksvei 4 i Oslo.

NCC er første ute med biogass-lastebil til asfaltkjøring

Nylig tok NCC i bruk det selskapet mener er Norges første biogass-lastebil tilpasset asfaltkjøring. Lastebilen kan kjøre nærmere 700 kilometer på hver fylling.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Det er NCC og Grenland Transport, i samarbeid med Guttormsen AS, som nå tar i bruk LBG-basert lastebil for asfalt, opplyser NCC i en pressemelding.

– Vi er veldig stolte av å ha et slikt tilskudd til vår maskinpark. Dette gjør at det totale klimaavtrykket på den asfalten NCC legger blir lavere. Det er viktig for oss, og viktig for samfunnet. At LBG og elektriske transportbiler er framtiden, rår det liten tvil om. Vi er veldig glade for å ha så framoverlente samarbeidspartnere som også ser verdien i å investere klimavennlig, sier leder for NCC Industry Asfalt, Henrik Bager.

Ønsker flere stasjoner for biogass
Lastebilen fra Volvo kjøres på LBG, biogass. Det finnes flere LBG-biler på norske veier i dag, men dette er ifølge NCC den første som er tilpasset asfalttransport. I dag er det bare fylling på Gasum Furuseth, og flere er under planlegging. Når utbyggingen av fyllingsstasjoner øker, gir det også grunnlag for å fortsette investeringen, skriver NCC i meldingen.

– Vi mener dette er framtiden for en miljøvennlig tungtransport. Vi har et godt samarbeid med Volvo Norge/Volvo Truck senter Furuseth som har levert denne bilen. Vi skulle gjerne ha hatt flere slike rundt omkring i Norge, men det begrenser seg litt da det foreløpig er få utbygde fyllingsstasjoner i Norge. Da setter det begrensninger for hvor langt vi kan kjøre, sier daglig leder i Guttormsen AS, Jørn Are Guttormsen.

Merker lite forskjell
Bilens jomfrutur var under en asfalteringsjobb på Grorud langs riksvei 4 i Oslo. Asfalten ble hentet på NCCs asfaltfabrikk på Bondkall drøye sju kilometer unna.

– Jeg merker liten forskjell med å kjøre denne bilen på disse veiene. Nå har jeg hatt 50 tonn totalvekt, og kjenner at motoren drar godt, sier Tom Arne Andersen.

Andersen har vært yrkessjåfør i over ti år, og har lang erfaring med flere forskjellige lastebiler. Det er han som skal være fast sjåfør på denne bilen framover.

- Det var litt annerledes å skulle fylle biogass på tanken første gangen, men det er noe jeg bare må bli vant til. Jeg synes det er veldig stas å kjøre den første biogass-asfaltbilen i Norge, kan ikke legge skjul på det, sier han.

Powered by Labrador CMS