Jernbaneutbyggingen i Moss har skapt store problemer for Bane Nor. En kvalitetssikringsrapport fra i høst utelukker ikke at prosjketet kan bli ytterligere forsinket. Foto: Øystein Stavdal Paulsen/Bane Nor
Jernbaneutbyggingen i Moss har skapt store problemer for Bane Nor. En kvalitetssikringsrapport fra i høst utelukker ikke at prosjketet kan bli ytterligere forsinket.

Bane Nor avlyser milliardkonkurranse i Moss

Arbeidene med grunnstabilisering, og etablering av støttevegger i byggegropen i Moss sentrum, tar lenger tid enn forutsatt. Nå avlyser Bane Nor den pågående anbudsprosessen for byggegrop og jernbanekulvert ved Kransen.

Publisert Sist oppdatert

Kontrakten som nå avlyses er hovedentreprise 02 (HE02). Den inngår den nordlige delen av byggegropen i Kransen, bygging av betongkulvert, gjennomslag og etterarbeider i Mossetunnelen, samt tilbakefylling til terreng.

Dette er i området Bane Nor omtaler som «Kransen nord». Da Byggeindustrien skrev om utlysningen i oktober i fjor, ble verdien på kontrakten anslått til cirka 1,8 milliarder kroner.

– Arbeidene i Moss sentrum stanses ikke, selv om anbudsprosessen avlyses. Men byggestart for jernbanekulverten utsettes, skriver Bane Nor på sine nettsider.

Jobben med områdestabilisering, grunnarbeider og forberedelser til bygging av jernbanekulvert og stasjonsanlegg fortsetter for fullt ifølge Bane Nor.

Mens områdestabiliseringen fortsetter, vil Bane Nor bruke tiden til å optimalisere den videre prosjektgjennomføringen i Moss sentrum.

– Dette gir oss mulighet til å se på kontraktstrategien med nye øyne før konkurransen gjenopptas, sier prosjektdirektør Eirik Harding Hansen i Bane Nors enhet for megaprosjekter i en kommentar.

– Den absolutt viktigste prioriteringen for prosjektet er sikkerhet - fremfor tid, skriver Bane Nor.

Slik argumenterer Bane Nor for avlysning

Bane Nors prosjektdirektør i enhet for megaprosjekter, Eirik Harding Hansen. Foto: Frode Aga
Bane Nors prosjektdirektør i enhet for megaprosjekter, Eirik Harding Hansen.

Hovedargumentet Bane Nor bruker for avlysningen er nye rekkefølgebestemmelser som påvirker hvordan byggearbeidet kan utføres på en sikker måte.

Rekkefølgebestemmelsene sier at grunnstabiliseringen av byggegropen må ferdigstilles før støtteveggene kan bygges og utgraving kan starte.

– De nye rekkefølgebestemmelsene gir justeringer i konkurransegrunnlaget som gjør det vanskelig å gå videre innenfor regelverkets begrensninger om å ikke innføre større endringer etter utlysning. Bane Nor må derfor utarbeide et nytt konkurransegrunnlag der de nye forutsetningene legges til grunn, sier Eirik Harding Hansen.

Tilbyderne i den pågående anskaffelsen er informert om beslutningen.

– Det er foreløpig vanskelig å si hvordan avlysningen av konkurransen vil påvirke prosjektets fremdrift.

Vil ikke kommentere antall tilbydere

Men hvor mange tilbydere som har levert tilbud på milliardoppdraget, vil ikke Bane Nor kommentere.

– Vi har ikke gått ut med det antallet, og det ønsker vi ikke å gjøre heller. Men vi har vært veldig fornøyde med interessen i markedet og engasjementet tilbyderne har vist. Vi har vært i dialog med dem om hva som skjer og hvorfor vi mener dette er det riktige valget. Så er de skuffet over det, men jeg oppfatter det likevel som om at de har en forståelse for valget vi har tatt. Vi oppfordrer dem til å være med videre og har satt pris på den jobben de har gjort, sier Eirik Harding Hansen i Bane Nor til Byggeindustrien.

– Er det prisene dere har fått i tilbudene som er årsaken til at dere avlyser?

– Det er vanskelig for meg å kommentere prisene i tilbudene. Men hovedgrunnen for avlysningen er rekkefølgebestemmelser som gir større endringer i kontraktsgrunnlaget. Men samtidig skal jeg være ærlig på at dette gir oss mulighet til å optimalisere prosjektet.

– Dere avlyser konkurransen en fredag før mange tar sommerferie, hva kan du si om timingen?

– Det er i og for seg tilfeldig. Det har ikke noe med ferien å gjøre, men da vi så konklusjonene som kom fra geoteknikerne så vi at vi må gjøre ting i en annen rekkefølge enn tenkt. De var ferdige med sitt arbeid nå, og da var det viktig at vi var raske med beslutningen, sier Hansen.

Med de nye rekkefølgebestemmelsene så ville hovedarbeidene med installasjon av støttevegger uansett ikke startet før neste sommer, ifølge Bane Nor. Det betyr at avlysingen får liten konsekvens på kort sikt, mener de.

– De langsiktige konsekvensene vurderer vi nå. Det er derfor for tidlig å si hvordan fremdriften i prosjektet eventuelt blir påvirket, men det er ikke slik at vi har konkludert med at dato for ferdigstillelse blir utsatt, sier Eirik Harding Hansen.

– Men dette gir oss nå et mulighetsrom til å optimalisere vider arbeid, og til å vurdere sentrumsarbeidene på nytt, sier han.

Powered by Labrador CMS