Illustrasjonsfoto: Ådne Homleid
Illustrasjonsfoto: Ådne Homleid

Ferdigattesten for Follobanen undertegnet ett år på overtid

Ferdigattesten ble undertegnet 31. mai og nå har Follobane-entreprenør Acciona Ghella JV (AGJV) lagt frem forslag til sluttoppgjør. Det skjer ett år senere enn planlagt.

Publisert Sist oppdatert

I juni i fjor kunne Byggeindsutrien fortelle at sluttoppgjøret med Acciona Ghella JV på Follobanen var utsatt. Etter planen skulle AGJV ha lagt fram et forslag innen 24. mai 2023, men datoen ble forskjøvet opplyste Bane Nor den gangen.

Bakgrunnen var at ferdigattesten for Blixtunnelen lot vente på seg.

– Det er utstedelse av ferdigattest som fører til at entreprenøren skal legge frem forslag til sluttoppgjør. Kriteriene for utstedelsen av ferdigattest er ikke oppnådd og fremleggelse av forslag til sluttoppgjør blir tilsvarende forsinket, opplyste presseansvarlig i Bane Nor, Anne Kirkhusmo, til Byggeindsutrien den gangen.

Ferdigattesten er et dokument som utstedes av byggherre til entreprenør når alt arbeid under kontrakten er ferdigstilt. Unntaket er garantiarbeid, da entreprenør stiller med opptil 10 års garanti for utført arbeid.

Sluttoppgjør ikke ferdigstilt

Den 31. mai i år, ett år på overtid, ble ferdigattesten endelig signert av Bane Nor.

Men enn så lenge er ikke sluttoppgjøret for AGJVs tunneldel i prosjektet i mål.

– Sluttoppgjør er ikke ferdigstilt. Etter ferdigattest inntreffer frister i henhold til kontrakt for entreprenør å sende forslag på sluttoppgjør og deretter frist for byggherre til å svare. Entreprenør har sendt over sitt sluttoppgjør, og Bane Nor har intensjon om å svare innenfor kontraktens frist, skriver senior kommunikasjonsrådgiver Mari Aanensen Rjaanes i Bane Nor i en epost.

– Hva er det som faller utenfor ferdigattesten, altså det som omtales som garantiarbeider?

– Dette er en generell formulering som er ment å bekrefte at garantiarbeid er arbeid som entreprenør forplikter å utføre som er del av sine garantiforpliktelser som er opptil 10 år etter overlevering, svarer Rjaanes.

– Når det gjelder garantiarbeider, arbeidene som nå pågår med aluminiumslinjer, sporbredde og tetting er en del av de garantiarbeidene som faller utenfor?

– Alle garantier faller utenfor ferdigattest. Angående de nevnt garantiarbeider er dette en diskusjon mellom kontraktspartene.

Avventer svar fra Bane Nor

Med denne setningen, er ferdigattesten for AGJVs del av Follobanen undertegnet av Bane Nor. Skjermdump
Med denne setningen, er ferdigattesten for AGJVs del av Follobanen undertegnet av Bane Nor. Skjermdump

Prosjektdirektør i AGJV, Juan Medina Puente, skriver i en epost til Byggeindustrien at de venter på tilbakemelding på sitt forslag til sluttoppgjør.

– Vi kan bekrefte at BaneNor nylig har utstedt ferdigattesten, og at vi avventer tilbakemelding på vårt forslag til sluttoppgjør som vi oversendte for en tid tilbake. Utover dette ønsker vi ikke å kommentere saken ytterligere, skriver Puente i eposten.

Skifter strømliner for opp mot 225 millioner

Arbeidene med å bytte ut strømliner fra aluminium til kobber i Blixtunnelen startet i april i år. Bane Nor har tidligere anslått at kontrakten med å skifte liner har en verdi på mellom 175 og 225 millioner kroner. Dette arbeidet blir gjort av Nettpartner, ikke AGJV.

Hvem som sitter igjen med den endelige regningen til slutt, er en del av tvisten med entreprenøren AGJV har Bane Nor tidligere opplyst til Byggeindustrien.

Bane Nor har allerede brukt millionbeløp på prosjekteringen av strømlinene. Da Byggeindustrien skrev om Norconsults prosjekteringskontrakt i fjor høst, anslo Bane Nor verdien til 10,2 millioner kroner.

Midlertidig tillatelse

Samtidig som utbedringsarbeidene på Follobanen, så kjører togene fortsatt på en midlertidig tillatelse fra Statens Jernbanetilsyn.

I mars i år fattet tilsynet vedtak om at Blixtunnelen og innføring til Oslo S for Follobanen kunne brukes frem til seks uker etter at endringene av banestrømforsyningen er på plass, men ikke lenger enn til 1. februar 2025 uten at anlegget er ferdig verifisert.

Artikkelen er oppdatert etter første publisering med kommentar fra AGJV.

Powered by Labrador CMS