Simen Haughom (bildet) og Frank Haughom står bak Spectacular Norway. Noen av videoene som får klikk fra hele verden er av norsk drift av gjensnødde veier. Her fra Lyseveien mellom Sirdal og Lysebotn. Foto: Frank Haughom
Høye brøytekanter. Foto: Spectacular Norway
Frank Haughom og Simen Haughom, her på Senja, spesialiserer seg på spektakulære videoer fra Norge. Foto: Privat
Far og sønn på Kjerag i 2016. Bilder fra Kjerag ble inngangen på Spectacular Norway. Foto: Privat

Norske brøytevideoer får millionklikk: – Det er én ting nesten alle spør om

Norske fresere som spiser seg gjennom enorme snømengder får millioner av klikk på nett. Ett spørsmål er gjenganger i kommentarfeltene.

Publisert Sist oppdatert

En dronefilm laget av Spectacular Norway viser Sigmundsen Transport som brøyter frem en nedsnødd fylkesvei mellom Sirdal og Lysebotn i strålende vårsol. Den populære turistattraksjonen åpnet med seks-syv meter høye brøytekanter 13. mai i år.

Det er det mange over hele verden som har fått med seg.

Dronevideoen som ble laget i strålende solskinn i begynnelsen av mai og får nå stor trafikk på sosiale medier.

– Brøytevideoer er veldig spektakulært. Det er noe som folk liker å se og responderer veldig på. De synes det er tøft, sier Frank Haughom til Byggeindustrien.

Sammen med sønnen sin Simen står han bak Spectacular Norway på Facebook og Instragram.

Den første snøbrøytevideoen la far og sønn ut i 2017. Den gangen var det Risa som brøytet veien fra Sirdal, over fjellet og ned mot Lysebotn.

– Den videoen har nå fått rundt 20 millioner visninger. Visningene på disse filmene kommer fra hele verden, men i kommentarfeltene ser vi at det er spesielt stor interesse fra USA og Canada. Men det kommer også kommentarer fra steder og folk som ikke har opplevd eller sett snø før, sier Haughom.

– Hva er det som treffer med brøytevideoer?

– Kommentarene og spørsmålene som går igjen under videoene, er jo knyttet til de store snømengdene. Det er én ting nesten alle spør om: Hvordan finner de veien?

– Det er jo nærliggende å spørre om det samme, hvordan gjør de det?

– Det tror jeg du først og fremst skal spørre Sigmundsen Transport om. De sier det er en hemmelighet. Men de som brøyter er jo veldig dyktige og erfarne folk fra Sirdal som har brøyta lenge, da, ler han.

Fritidsprosjekt

Spectacular Norway begynte som et fritidsprosjekt mellom far og sønn Frank og Simen Haughom. Det er sønnen Simen som er primus motor, mens Frank Haughom til daglig er enhetsleder for teknisk drift i Sirdal kommune.

Men Haughom senior er også en ivrig hobbyfotograf som bidrar med bilder og videoer når det trengs.

– Inngangen vår til Spectacular Norway var en film fra Kjerag i 2016. Vi hadde på det tidspunktet hatt en side som vi kalte «Sirdal i bilder», men det fristet å se litt utover det lokale. Sønnen min hadde fått seg en drone, filmet utsikten og lagde en Facebook-side for «Spectacular Norway».

Siden den gangen har det blitt flere hundre millioner visninger av videoene de har laget.

– Det er gøy, men enda morsommere er det at det har blitt levebrødet til sønnen min, sier Frank Haughom.

Internasjonale giganter som Panasonic har blant annet kjøpt filmrettigheter av Spectacular Norway for å få mulighet til å klippe inn filmsnutter i reklamer og profileringsvideoer.

– Hva er din rolle da?

– Min rolle er at jeg er glad i gå i fjellet, samtidig som jeg er hobbyfotograf. Jeg tar en del av stillbildene våre, men flyr også litt med drone. Men det er Simen som filmer mest.

Det er flere videoer knyttet til bygg- og anleggsbransjen som slår an på sosiale medier. Statnetts transport av 300 tonn tunge trafoer og transport av vindmølleblad har også generert millioner av klikk.

– Men det er ikke alt som vi nødvendigvis synes er så spektakulært her i Norge, som likevel oppfattes som veldig spesielt og eksotisk i utlandet. Nylig la vi ut bilder av folk som holder slår gresset med ljå på et torvtak, og det har skapt stort engasjement, sier Haughom.

Saken fortsetter etter videoen. Der finner du blant annet svaret på hvordan Sigmundsen Transport finner frem når de brøyter frem Lyseveien etter vinterdvalen.

Daglig leder Tore Sigmundsen i Sigmundsen Transport avslører svaret på det de fleste spør om når de ser brøyteviden over Lyseveien:

Tore Sigmundsen er daglig leder i Sigmundsen transport som har brøytet Lyseveien etter vinteren de siste tre gangene. Foto: Privat
Tore Sigmundsen er daglig leder i Sigmundsen transport som har brøytet Lyseveien etter vinteren de siste tre gangene.

– Hvordan vi finner frem? Vi kjører rett og slett etter veimerkingen. Vi følger veibanen hele veien, sier han.

– Dere bruker brøytestikkene?

– Ja, men noen steder der brøytestikkene ikke synes, så freser vi helt ned og følger veibanen. Innimellom er vi ute for å inspisere. I tillegg så har vi erfaring. Vi vet noenlunde hvor veien går.

– Ikke GPS her altså?

– Nei, det har vi ikke undersøkt muligheten for. Jeg er ikke helt sikker på hvordan vi skulle brukt det og hvilke løsninger som eventuelt finnes for det. Det er jo heller ikke dekning der oppe, sier Sigmundsen.

78-åringen som brøytet

Spesielt lang erfaring kommer godt med, mener han. Det har Sigmundsen Transport sikret seg.

– Vi har en sjåfør med oss, Tønnes Helle, som er 78 år i år. Han er utrolig flink og har vært med å frese veien i mange år. Han truer med at det var siste året hans i lastebilen i år, men vi håper jo at han blir med litt til, sier Sigmundsen.

– Hvor lenge har dere hatt driftskontrakten?

– Vi fikk den i 2021, så det er tredje gang vi har brøytet nå i år.

– Og hvordan er det å få internasjonal oppmerksomhet for jobben dere gjør?

– Jo, det er jo spennende når du ser folk fra Canada og andre steder kommenterer på det vi gjør.

– Og canadiere er jo ikke helt ukjente med snø de heller?

– Nei, man skulle jo tro at de hadde nok av det. Men jeg tror nok vi har et ganske høyt nivå på brøyting og fresing her i Norge. I Norge aksepteres ikke nedetid, så vi er nok ganske profesjonelle. Dessuten er det litt morsomt at begge fresene vi bruker er norske og bygget for norske forhold.

– Med brøytekanter på seks-syv meter, tærer det vel hardt på utstyret?

– Ja, det gjør jo det. Vi hadde en vinter der det snødde i store mengder, så smeltet det og deretter frøs det på igjen. Slik ble det flere lag med is og snøen ble veldig hard. Det gikk mye bruddbolter. Men det gikk likevel veldig bra.

– Hvor lang tid bruker man på å frese opp en slik vei?

– Nei, si det. Hvor langt er et tau? Det går jo noen uker. Vi begynte 22. april, og var ferdig 8. mai. Vi brukte de siste dagene på å rydde og sope opp siste rest i forkant av åpningen 13. mai, sier Sigmundsen.

Powered by Labrador CMS