Skanska Norge-sjef Ståle Rød og konsernsjef i Skanska AB, Anders Danielsson under Skanskas Future Day i Oslo.
150 personer deltok på Skanska Future Day.
150 personer deltok på Skanska Future Day.
Riksantikvar Hanna Geiran snakket om verdien av å ta vare på kulturminner og verneverdige bygg.
Direktør for faglig ressurssenter i Statsbygg, Anders Fylling, snakket om gjenbruk og ombruk av materialer i Regjeringskvartalet.
Skanska Norge-sjef Ståle Rød la vekt på at bransjen må samarbeide og utvikle nye løsninger sammen.
Skanska ABs konsernsjef, Anders Danielsson, sier det er de enhetene som har kommet lengst på miljøsiden som også er de mest lønnsomme.
Den svenske finanseksperten Sasja Beslik snakket om om kapitalens rolle i klimakrisen. Beslik har blant annet jobbet som Head of Sustainable Finance i Nordea i flere år.
Kommunikasjonssjef Geir Linge i Skanska var konferansier under Future Day.
150 personer var samlet under Future Day i Oslo.
150 personer var samlet under Skanska Future Day på Gamle Museet i Oslo.
Arkitet i MAD arkitekter, Monica Bellika Esaiassen, presenterte Reinventing Cities, en konkurranse MAD vant med sitt forslag "Recipie for Future Living"på Stovner i Oslo.
150 personer var samlet under Skanskas Future Day.

Det er én fellesnevner som peker seg ut blant de mest lønnsomme Skanska-enhetene både lokalt og globalt

Det er ingen motsetning mellom å satse på klimavennlige løsninger og å tjene penger. Snarere tvert om, sier Skanska-toppene Anders Danielsson og Ståle Rød.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Med 150 gjester i salen på Gamle Museet i Oslo, arrangerte Skanska sin årlige bransjedag Future Day onsdag.

I år hadde entreprenøren valgt klimaendringer som overordnet tema, og fra scenen ble det holdt innlegg fra både finansbransjen, byggherrer, riksantikvar og arkitekter om alt fra rehabilitering, sirkulærøkonomi og avfallshåndtering, til ombruk, gjenbruk, ressursutnyttelse og fossilfrie byggeplasser.

Vi bruker dette årlige arrangementet for å dele erfaringer og perspektiver uten å «skanskafisere» det som vi alle har som en felles utfordring. Klimautfordringene er noe som vi eier sammen, sier Skanska Norges sjef, Ståle Rød, til Byggeindustrien.

Grønn business

I Skanska har de for alvor erfart at det å drive god forretning og det å tenke klima henger tettere og tettere sammen.

Konsernsjef i Skanska AB, Anders Danielsson, presenterte tall som viser at Skanskas grønne omsetning globalt, det vil si prosjekter som har en eller annen form for miljøsertifisering, i dag ligger på 46 prosent.

I Skanskas eiendomsprosjekter som de utvikler selv, blir 93 prosent klassifisert som «grønne prosjekter», mens 85 prosent av den eksterne finansieringen av prosjekter nå skjer med såkalte «grønne obligasjoner».

– Det er ikke motsetninger mellom det å tjene penger og det å jobbe med klimaløsninger – snarere tvert om. Grunnleggende sett handler dette om å finne nye innovative løsninger, redusere ressursbruken og dermed også senke kostnadene våre, sier Danielsson til Byggeindustrien.

De mest lønnsomme setter miljø høyt

I Skanska-konsernet har de sett dette i praksis. Globalt la entreprenørgiganten bak seg et skuffende år økonomisk i 2018. Konsernets resultat gikk ned med 14 prosent fra året før, men tallene for 2019 har vært langt mer positive.

Danielsson sier én fellesnevner for de virksomhetene som leverer bra, er at alle har satset på miljø.

Jeg kan konstatere at de enhetene internasjonalt som har levert de beste resultatene over tid, også er de som har dette høyt på sin agenda. De som tar miljøansvar, lykkes best. Her kan vi spesielt trekke frem Norge og de andre nordiske enhetene sammen med store deler av den amerikanske virksomheten vår, sier Anders Danielsson.

Lik utvikling i Norge

Trenden man ser globalt i Skanska, er lik utviklingen i den norske delen av selskapet, ifølge Ståle Rød.

De enhetene i våre divisjoner som har fokus på bærekraft, enten vi snakker om miljø, sikkerhet eller seriøsitet, er også de som går best, sier Ståle Rød og legger til:

Vi er opptatt av å ligge i forkant og være ledende på de områdene som vi definerer som viktige for oss. Da er klimatilpasning og bærekraft noe av de vi setter høyest. Men så ser vi også at de utfordringene vi har, ikke kan løses av oss alene. Vi trenger leverandører, underentreprenører og gode partnere som deler dette synet og som er opptatt av å finne nye løsninger og måter å jobbe på. Slik får vi både god lønnsomhet og vi gir oss selv en sterkere konkurransekraft, sier Ståle Rød.

Vil hente kompetanse fra Norge

Anders Danielsson mener den kompetansen som finnes i Norge, blir viktig for Skanska internasjonalt.

Norge ligger helt i forkant i vårt selskap, sammen med Sverige og Storbritannia. Dette er de virkelig store lokomotivene i vår virksomhet, og den tekniske kunnskapen som vi har blant annet i Skanska Norge, vil vi dele med Skanska i andre deler av verden, sier Danielsson.

Ståle Rød mener det er naturlig at den norske delen av konsernet tar en slik lederrolle.

Når vi setter en klimaambisjon om å redusere klimaavtrykket for hele selskapet med 50 prosent innen 2030, så må noen ligge i forkant. Det vil være deler av Skanska som ikke vil klare å levere like godt på grunn av de rammevilkårene de jobber under lokalt, men i Norge er vi glad for at vi har et rammeverk og forskrifter som ligger veldig langt fremme. Sammenligner du vår TEK17 med byggereglene i andre land, så vil du se at andre land ikke er i en like heldig posisjon som oss, sier Ståle Rød.

Powered by Labrador CMS