Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen
Foto: Håvard Hustad / Statens vegvesen

Her støpes fundamentene på Beitstadsundbrua tørt under havoverflaten

Tørrstøp av fundamenter og pilarer på Beitstadsundbrua i Trøndelag er godt i gang under vann i tørre stålkasser denne våren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) bygger for Statens vegvesen på Beitstadsundbrua, og det er den kinesiske entreprenøren som har valgt løsningen for tørrstøpet under vann.

– Etter en vurdering av ulike løsninger, kom vi frem til at denne løsningen var den mest fordelaktige med hensyn til tid og kvalitet når det gjelder anleggsarbeidet, sier SRBGs kommunikasjonssjef i Norge, Alexandros Tsetsis, til Byggeindustrien.

Nå er begge landkarene, samt fundamenter og pilarer på land ferdige på begge sider av Beitstadsundet. Alle de tre stålkassene er på plass i sjøen.

Kassene er 220 tonn tunge, og kan romme mer enn to millioner liter. De er senket ned til en dybde på nesten seks meter under havnivå, og tømt for vann.

Powered by Labrador CMS