Solid utvikling - men spennende tider for de norskebyggevareprodusentene

De norske byggevareprodusentene har gjennom flere år hatt en solid utvikling, som er naturlig med tanke på den store veksten vi har hatt innen den norske byggenæringen over lang tid. Spesielt innen anlegg ser vi nå enorm utvikling - noe som også påvirker de av byggevareleverandørene som opererer i denne delen av markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

I den siste utgaven av Byggeindustrien (som våre abonnenter kan lese her) presenterer vi oversikten over de største byggevareprodusentene i Norge. Tallene viser at det har vært en relativt kraftig vekst på topplinjen, og mange har også gode resultater, men her varierer det noe mer. Aldri tidligere har omsetningen ligget så høyt – og det skal bli spennende å se om man rett og slett makter klarer å opprettholde nivået også i inneværende år.

Ser man på aktiviteten for hele byggenæringen sett under ett, stiger denne i 2018. Ifølge Prognosesenteret skal det omsettes for rundt 460 milliarder kroner i bygg og anlegg i år – og det er innen anlegg veksten kommer. Innen denne sektoren alene skal det omsette for rundt 150 milliarder kroner. Dette vil selvsagt også påvirke industrien. Også aktiviteten innen yrkesbygg er bra – mens det på boligsiden er mer variert.

Konkurransen innen byggenæringen skjerpes stadig – både innenfor landets grenser – men også fra utenlandske aktører. Man har så langt klart å stå imot en stadig tøffere konkurranse fra det utenlandske leverandørmarkedet - mange byggevarer egner seg lite til transport over lange avstander, men store deler av industrien må likevel regne med tøff konkurranse rundt sine produkter. Dette medfører at det er sterkt prispress innen deler av byggevareindustrien – men gjennom stadig å optimalisere produksjonen og driften, og ved å få på plass en strømlinjeformet distribusjon har man klart å bevare lønnsomheten.

Klarer man å utnytte mulighetene som ligger i digitalisering og robotisering – er det ikke noen grunn til at produksjonskostnadene skulle bli vesentlig høyere i Norge enn andre land vi til daglig konkurrerer. Det finnes også eksempler på norske fabrikker som har flagget hjem produksjonen, blant annet ved å utnytte moderne produksjonsteknikker. Da vil man likevel kunne være konkurransedyktige på pris.

Det er også slik at mange av de norske produsentene har vært dyktige i sitt innovasjonsarbeid, de lager kvalitetsprodukter tilpasset lokale forhold – og ikke minst kan vise til en bærekraftig produksjon Nettopp dette er konkurranseelementer som vil bli stadig viktigere i tiden fremover. Byggherrene kommer til å stille meget strenge krav til produktene de skal ha inn i sine bygg og infrastrukturprosjekter – og de som klarer å være i forkant med å fokusere på kvalitet og bærekraft vil være vinnerne i årene fremover. Man bør derfor ikke overvurdere frykten for tøff konkurranse. De lokale leverandørene har over tid vist at de klarer å tilpasse seg markedet – og det vil de fortsette å gjøre. Enkelte vil også ha enda mer å hente ved å satse utenfor landets grenser – hvor det ligger et åpenbart vekstpotensial.

Powered by Labrador CMS