VBL: Her er Skandinavias største fagmesse for blikkenslagere
Ventilasjon- og blikkenslagerbedriftenes landsforbund (VBL) har fredag samlet rundt 950 fagarbeidere til messe i Ekeberghallen. – Den største noen gang, sier arrangør.
- Det er gøy å se på alt livet her. Vi hadde et hårete mål om å samle mellom 800 og 1.000 fagarbeider. Mange mente vi siktet for høyt, men vi har klart det. I alt er det rundt 950 påmeldte, og det er veldig bra for en så liten bransje, sier Torill Wollebekk i arrangementskomiteen i VBL.
Fagmessen for blikkenslagere arrangeres annethvert år, og i år har VBL fylt Ekeberghallen i Oslo med totalt 65 utstillere. Under arrangementet blir det også en rekke foredrag, i tillegg til Østlandskvalifisering til NM for blikkenslagere.
Annonse
- Vi har aldri hatt en så stor fagmesse, og er nå Skandinavias største messe i sitt slag. Det kommer nok av at vi for to år siden endret konseptet litt. Mens messen før bestod av mer generelle foredrag om nye standarder og så videre, er vi nå mye mer målrettet. Vi har skreddersydd innholdet for blikkenslagere i større grad enn før, sier hun og legger til:
- Det førte til at vi under forrige messe samlet rundt 500 fagarbeidere, som var rekordmange den gangen. Nå er antallet doblet, så vi er veldig fornøyde. Vi har også fått utelukkende positive tilbakemeldinger fra besøkende og utstillere.
- Positivt for bransjen
Blant utstillerne er Ventistål, som på sin stand lokker publikum med et bokseapparat som måler hvor hardt du slår.
- Det har vært lange køer her, så det er tydelig at håndverkere liker å vise muskler, sier salgsansvarlig Ivan Johansen lattermildt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Han mener VDL slår et positivt slag for bransjen med fagmessen.
- Vi synes VDL har gjort en veldig god jobb. Vi har vært med tidligere også, og synes den blir stadig bedre. Det betyr mye for oss å komme hit, og møte alt fra læregutter til ledere i bransjen. Det er et veldig bra tiltak, og er positivt for bransjen, sier Johansen.
Stor utfordring med rekruttering
Wollebekk mener det høye antallet påmeldinger viser at det er behov for en slik messe.
- Messen er populær fordi den er møteplass for både bedriftsledere og ansatte. De får treffe kollegaer, utveksle erfaringer og få faglig påfyll. Det er nyttig for alle, og i tillegg er det sosialt.
Hun håper også messen kan bidra til at flere ungdommer får øynene opp for faget. Blikkenslagerbransjen har nemlig en stor utfordring når det gjelder rekruttering.
- Det er veldig mye å gjøre i bransjen vår, men vi har en stor utfordring når det gjelder rekruttering. Veldig mange bedrifter vil ansatte flere, og skulle gjerne sett at flere utdannet seg innen faget, sier hun og legger til:
- I år er det ikke engang en full klasse på Kuben som utdanner blikkenslagere, og det er litt krise. Her kan elver se hva faget handler opp, så forhåpentligvis motiverer messen til at flere blir interessert i bransjen vår.