Tidligere samferdselsminsiter Marit Arnstad (Sp) sier hun aldri ha drømt om å invitere kineserne inn i norsk veibygging. Arkivifoto: NTB scanpix
Arnstad: - Kunne aldri drømt om å invitere kinesere inn i norsk veibygging
Tidligere samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) er sterkt kritisk til norske veimyndigheters kinesiske entreprenørflørt.
Onsdag denne uken kunne Byggeindustrien fortelle om den kinesiske entreprenøren China Communications Constructions Company (CCCC) som har vært to ganger i Norge for å ha møter med Statens vegvesen og Nye Veier.
Fungerende vegdirektør Jane Bordal sa til Byggeindustrien at hun antok at et møte mellom entreprenøren og statsminister Erna Solberg og næringsminister Monica Mæland i Shanghai i april, var en av årsakene til at Vegvesenet ble kontaktet av CCCC i sommer.
Det er særlig Ferjefri E39-prosjektet og OPS-kontrakten Sotrasambandet som har vekket den norske interessen hos Kinas største og verdens tredje største entreprenør.
Avviste politisk motiv
Både Statsministerens kontor og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har avvist at besøket til kineserne har vært politisk initiert og la til at den kinesiske entreprenørkontakten «ikke kan sammenlignes med at Marit Arnstad under forrige regjering dro til Tyskland for å hente utenlandske entreprenører til Norge».
- Uforståelig
Det får tidligere samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) til å reagere.
- Min eneste kommentar er at Solvik-Olsen må gjerne fortsette med sine fordreide historier om meg, men jeg kunne aldri ha drømt om å invitere kineserne inn i norsk veibygging, skriver Marit Arnstad i en melding til Byggeindustrien.
Arnstad fikk selv hard kritikk av den norske anleggsbransjen da hun i 2013 dro til Leipzig i Tyskland for å presentere norske anleggsprosjekter for europeiske entreprenører.
Hun karakteriserer Kina-flørten som "uforståelig".
- Det er uforståelig at norske samferdselsmyndigheter, med Høyre og Frp sin velsignelse, legger til rette for dette, skriver Marit Arnstad.
- Håper ingen får særbehandling
I Arbeiderpartiet mener de det er viktig at kontakten med den kinesiske entreprenøren er ryddig og åpen.
- Om dette er et arbeid regjeringen har satt i gang for å rydde opp i kostnader som har løpt ut av kontroll, så er det bra. Men jeg håper at regjeringen og myndighetene gjør det på en ryddig måte, slik at ikke noen aktører får en særbehandling i forhold til andre. Det må være en åpen og ryddig konkurranse, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann, Eirik Sivertsen til Byggeindustrien.
Konkurranse nødvendig
Han mener det er nødvendig med god konkurranse på de store samferdselsprosjektene i Norge.
- De siste fire årene har kostnadene på veianlegg økt med 40 prosent, og 30 prosent på jernbane. Det er helt nødvendig med god konkurranse for å få ned kostnadene. Men da er det også en forutsetning at norske lover og regler følges, og at kostnadskuttene ikke kommer som en følge av dårlige lønns- og arbeidsvilkår for arbeiderne, sier Sivertsen.
Ap-politikeren mener norske entreprenører ikke trenger å være redde for konkurranse utenfra.
- Vi ser at norske entreprenører klarer å vinne kontrakter fordi de er innovative og ligger langt fremme teknologisk. Det er her vi må hente inn kostnadsbesparelsene, sier Sivertsen.