Norconsult vil ansette 100 studenter - møter dem i en blå boks
Neste år håper Norconsult å ansette 200 medarbeidere, hvorav halvparten skal komme rett fra skolebenken. Norges største rådgiverselskap går nå nye veier for å få tak i de beste hodene.
Ved hjelp av et filmkamera og tre spørsmål håper Norconsult å nå frem til de beste hodene når de nå går for målet om å ansette 100 nyutdannede i løpet av 2017.
– Jeg tror ikke noen andre ansetter så mange nyutdannede som Norconsult har som mål neste år. Vi ser at vi må gå nye veier for å hente inn de aller beste, og derfor satser vi nå på videointervjuer i hele Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Benedicte Bratt Jakhelln i Norconsult til Byggeindustrien.
Annonse
Onsdag satte Norconsult opp en stor, blå videoboks ved NTNU i Trondheim. Her kan studenter som er interesserte i jobb hos Norconsult, skrive seg opp på liste og svare på tre spørsmål inne i boksen.
Tre raske
Dette er første gang Norconsult bruker videointervjuer for å rekruttere nye ansatte.
Dette er spørsmålene studentene skal besvare:
Hvem er du?
Hvem er du om 20 år?
Hvis du kunne fikset én ting i verden, hva ville det vært?
I løpet av de første timene med åpen boks på NTNU har rundt 40 studenter skrevet seg opp for å legge igjen en videosnutt til Norconsult. Siden kampanjevideoen «De 100 utvalgte» ble lagt ut på Norconsults Facebook-sider tirsdag kveld, er den sett over 11.000 ganger per klokka halv ett onsdag.
– Vi opplever mye og positiv interesse fra studentene. Mange har lagt merke til dette på Facebook, og kommer innom oss på NTNU for å høre mer. Fra vi åpnet boksen i dag morges klokken ni og frem til lunsj, har vi snakket med rundt 200 nysgjerrige studenter, sier seniorrådgiver hos Norconsult, Marthe Haugen Stranden.
Stranden har kommunikasjonsfaglig ansvar for profileringen av Norconsult som arbeidsgiver.
Strategien i boks
Boksen er åpen frem til fredag, og i tillegg til den fysiske boksen i Trondheim oppmuntres nyutdannede ingeniører over hele Norge å sende inn video og CV til Norconsult.
– Norconsult etablerte nylig en strategiperiode der kunde og marked er helt sentralt. Derfor jakter vi på profiler med egenskaper som gjør dem gode til å presentere budskap, og som evner å jobbe med kunderelasjoner og salg, forklarer Stranden.