Juryen peker på at det i år er tre prosjekter som har skilt
seg ut, og alle de tre kandidatene er ombyggings-/transformasjonsprosjekter av
ikoniske bygg.
– Det er fint å kunne være med å vise frem vellykkede
ombyggingsprosjekter, og på den måten fremme sirkularitet og bærekraft. Betong
er et materiale med lang levetid og skal man tenke sirkularitet er det optimalt
at det er selve bygget som kan brukes om igjen, ikke bare delmaterialene. For
disse prosjektene er det også ikke minst de arkitektoniske og kulturhistoriske
kvaliteter man tar vare på og fremhever, og det på en forbilledlig måte, sier
juryleder Vetle Houg i en pressemelding.
Annonse
Her er de tre nominerte:
Ambassaden: Den tidligere amerikanske ambassaden ble tegnet av den anerkjente, amerikanske
arkitekten Eero Saarinen (1910-1961), og stod ferdig i 1959. Da ambassaden ble
flyttet fra Henrik Ibsens gate til Huseby i 2017, ble bygningen samtidig fredet
av Riksantikvaren, og kjøpt av Fredensborg AS. Våren 2018 ble det gjennomført
et parallelloppdrag for transformasjon, rehabilitering og utvidelse av det
fredede bygget. Prosjektet omfatter et kontorbygg med 400 arbeidsplasser,
møterom, konferansefasiliteter, treningssenter og flere serveringssteder.
Uteområdet, som tidligere var sperret av med høye sikkerhetsgjerder, er nå
tilgjengelig for allmennheten og er blitt et attraktivt byrom.
Fakta Ambassaden
- Byggherre: Fredensborg AS (HIG48 AS) - Arkitekter transformasjon: Lundhagem og Atelier Oslo - Bevaringsarkitekt: Erik Langdalen arkitektkontor - Byggteknisk rådgiver: Bollinger+Grohmann Ingeniører - Betongleverandører: Heidelberg Materials Betong og Unicon
Juryen skriver blant annet følgende: «Byggherren har hatt fokus på å synliggjøre bygningenes opprinnelige
kvaliteter, og legge til rette for ny bruk på en måte som tilpasser seg ånden i
det tidligere ambassadebygget. Et helt nytt og moderne teknisk anlegg er
"usynlig" integrert i det eksisterende bygget. Fasaden er utformet av bærende prefabrikkerte
elementer i mørk betong med tilslag av Larvikitt. Fasaden er helt unik, og det
er ikke funnet lignende noe annet sted. Derfor er også
rehabiliteringsprosjektet unikt, og krevde utforskning og utprøving med fagekspertise
fra hele verden. Ved rehabilitering av betongen ble skader mekanisk utbedret og
hele fasaden slipt for hånd. Under den fredede bygningen er det etablert en ny
kjeller for å gi plass til et konferansesenter, i tillegg til tekniske arealer
og et helautomatisk parkeringsanlegg. Omtrent 16.500 kubikkmeter fast fjell er
tatt ut. Bygningen stod på provisoriske stålkjernepeler, mens fjell ble pigget,
saget og sprengt bort, og den nye kjelleren støpt. I det historiske interiøret
var det utstrakt bruk av tegl, travertin, terrazzo og overflater av stucco
lustro, en materialpalett som også er videreført.»
Høyblokka i regjeringskvartalet: Høyblokka- Erling Viksjøs regjeringsbygg fra 1958 som ble brutalt skadet under
terrorangrepet 22 juli er nå renovert, og er en del av det nye
regjeringskvartalet som er under oppføring.
Fakta Høyblokka
- Byggherre: Statsbygg - Arkitekter: Team Urbis, Nordic Office of Architecture - Byggtekniske rådgivere: Team Urbis, Dr. Ing. A. Aas-Jacobsen - Entreprenør: Skanska Norge - Prefableverandør: Spenncon
Juryen skriver blant annet følgende: «Renoveringen har bestått i en omfattende tilbakeføring og ivaretakelse av
Viksjøs naturbetong men også en omdanning Høyblokka til et funksjonelt og
moderne kontorbygg. I den nye Høyblokka tydeliggjøres det hvordan naturbetongen
opprinnelig er benyttet gjennomgående i hele bygget. Her er både eksponerte
betongoverflater, bærende konstruksjoner og fasadene i naturbetong renovert og
gjenskapt både som plaststøpt betong og prefabrikkerte elementer.
Kunstelementene av blant andre Pablo Picasso, Carl Nesjar og Inger Sitter er
renovert og kommer igjen til sin rett. Av hensyn til forskjell i
produksjonsforutsetninger ble plasstøpt og prefabrikert naturbetong utført på
to forskjellige måter og til dels med bruk av forskjellige materialer, selv om
sluttproduktet skulle være tilsvarende hverandre og opprinnelig utseende.
Gjenskapelse av metoden i seg selv og tilpasning for å etterlikne eksisterende
utseende har krevet betydelige ressurser hos alle deltakende aktører. Renoveringen
løfter frem Viksjøs arkitektur og nyskapende betongbruk, ivaretar og utforsker
en historisk produksjonsmetode og omdanner et historisk bygg til et moderne og
funksjonelt regjeringsbygg.»
Kunstsilo: Kunstsilo er en tidligere kornsilo på Odderøya i Kristiansand som er forvandlet
til et moderne kunstmuseum.
Fakta om Kunstsilo
- Byggherre: Stiftelsen Kunstsilo - Arkitekt/Designer: Mestres Wåge Arquitectes, BAX og Mendoza Partida - Byggtekniske rådgivere: Rambøll Norge og Degree Of Freedom - Entreprenør: Backe Sør - Betongleverandør: Ribe Betong - Prefableverandør: Heidelberg Materials Prefab
Juryen skriver følgende om Kunstsilo:
«Prosjektet revitaliserer en historisk bygning og setter en ny standard for
hvordan betong kan brukes i moderne arkitektur og kulturformidling. Den
originale kornsiloen fra 1935, tegnet av Korsmo og Aarsland Arkitekter og som
fikk Houens fonds medalje i sin tid, er blitt omgjort til et moderne
kunstmuseum uten å rive den historiske bygningen. Arkitekturen til Kunstsilo
balanserer det industrielle med det moderne. Den opprinnelige funksjonalistiske
stilen er bevart og fremhevet gjennom restaurering av betongveggene, samtidig
som nye elementer er lagt til for å gi bygningen en estetisk oppdatering. Den
spektakulære "katedralen" inne i bygget, skapt ved å rive 20 meter
med siloanlegg under en hengende betongkonstruksjon, gir en imponerende
romfølelse og fungerer som hjertet i museet. De eksponerte betongveggene, som
er bevart og restaurert, viser både byggets historiske verdighet og den moderne
kunstens kraft. Glassveggene i hele bygget gir et innblikk i storrommet fra
alle vinkler, noe som skaper en visuell forbindelse mellom besøkende og
kunsten. Transformasjonen fra kornsilo til kunstsilo er av et høyt teknisk nivå
både med hensyn til prosjektering og utførelse og omfatter både rehabilitering
av den opprinnelige konstruksjonen og nybygging. Arbeidet har bestått i
forsterkning av fundamenter langs yttervegg og en ny betongglid på utsiden av
eksisterende silo som stiver av bygget og oppgraderer konstruksjonene til
dagens standarder. I tillegg er det "sydd inn" et bjelkelag 20 meter
over bakken som bærer den resterende øvre delen av sylindrene. Transformasjonen
omfatter også et nybygg på fem etasjer, som inkluderer museum, kontorer og en
skybar med 360-graders utsikt over byen. Spesialbygde elementer som den store
kunstheisen og de spesialtilpassede rommene for digitale utstillinger viser en
teknisk sofistikasjon som møter de høyeste kravene for moderne museer.»
Om Betongtavlen Betongtavlen er en utmerkelse som gis byggverk i Norge, på fastlandet, i
kystfarvann eller på kontinentalsokkelen, hvor betong er anvendt på en estetisk
og teknisk fremragende måte. Prisen utdeles av Norske arkitekters landsforbund
(NAL) og Norsk Betongforening (NB) og tildeles etter innstilling av en komité
bestående av to medlemmer oppnevnt av NAL og tre oppnevnt av Norsk
Betongforening. Prisen ble delt ut første gang i 1961.
Jury Betongtavlen 2024: • Juryleder – Vetle Houg, Heidelberg Materials (NB oppnevnt) • Stine Smiseth, Skanska Norge AS (NB oppnevnt) • Ådne Trodahl, Trodahl Arkitekter AS (NAL oppnevnt) • Cecilie Wille, Morfeus arkitekter (NAL oppnevnt) • Solveig Sandnes, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (NB oppnevnt)