I den siste utgaven av Byggeindustrien har vi gjort noe vi aldri har gjort før.
Vi har brukt hele forsiden til å gjengi et dikt som Ingrid, søsteren til Steinar Angelskår, skrev til sin bror etter at han mistet livet i en arbeidsulykke på steinknuseverket Oster Pukk og Sand 30. juni i 2013.
Annonse
Diktet «Når eg skal fortelje» er sterk lesning om det å miste en som er umistelig.
I diktet skriver Ingrid om hvordan hun vil fortelle verden om Steinar, om hans varme vesen, om hans evne til å se folk rundt seg og om hvor stolt hun var av å ha ham som sin lillebror.
Vi håper vi gjennom Byggeindustrien kan fortelle verden om Steinar og hvordan han var, og håper du vil bidra til å gjøre det samme.
For selv om vi vet at den seriøse delen av byggenæringen setter HMS aller øverst på sine prioriteringslister, døde likevel 49 mennesker på jobb i bygg- og anleggsbedrifter i årene mellom 2012 og 2017.
Steinar var en av dem. Han ble bare 26 år.
For å komme bak tallene og statistikkene, har vi i den siste utgaven av papirutgaven av Byggeindustrien viet 18 sider til å fortelle om Steinar og foreldrene hans og personer som har opplevd ulykker i byggenæringen på kroppen.
Vi håper at ansiktene og historiene deres vil bidra til at dette viktige temaet alltid ligger fremst i tankene når vi går på jobb.
Vi har lagt ut en av historiene fra bladet i sin helhet her på bygg.no fordi vi ønsker å fortelle den til flest mulig.
Vi oppfordrer alle til å dele historien om Steinar og alle de personene som får livene sine snudd på hodet etter arbeidsulykker - enten det er i byggenæringen eller i andre næringer.
Heng diktet og historiene opp på brakka der alle ser dem.
Del denne eller dine historier på emneknaggene #fortelverdaom #fortellverdenom.
Har du ikke bladet, send oss en mail, så kan vi sende artiklene til deg.
Vi kan ikke tillate oss å glemme.
Kan vi unngå en ulykke, er det verdt det.
Historiene du kan lese om i Byggeindustrien nummer 19:
Treklatreren
Tallene
Bygg- og anleggsnæringen er fremdeles en av Norges farligste næringer å jobbe i med tanke på skader og dødsulykker. Mens bransjens fokus på HMS ser ut til å ha gitt resultater.