NITO støtter departementet om aldersgrenser
NITO støtter i motsetning til LO og NHO, arbeid- og sosialdepartementets målsetting om å legge til rette for at eldre arbeidstakere skal stå lenger i arbeid.
– Det må være et mål å skape et arbeidsliv for alle, uavhengig av alder. For å oppnå dette, mener vi at aldersgrensene i arbeidslivet må fjernes, både de lovfestede og de bedriftsfastsatte, sier Trond Markussen, president i NITO.
NITO støtter forslaget om å oppheve virksomhetenes adgang til å fastsette en pliktig avgangsalder, når den ikke har sin bakgrunn i hensynet til helse- og sikkerhetsrisiko.
Det er et samfunnsmessig mål at eldre arbeidstakere skal stå lengre i arbeid. Dette gjenspeiles i pensjonsreformen, IA-avtalens mål om å beholde seniorene lengre i arbeidslivet og ble tydeliggjort i perspektivmeldingen 2013. Bakgrunnen for målsettingen er blant annet den demografiske utviklingen, som tilsier økt behov for arbeidskraft i årene som kommer. Vi lever stadig lengre og holder oss friskere. Vår velferdsmodell krever at flere deltar i arbeidslivet.
– Sett hen til de politiske signaler mener NITO at arbeidsgiverne bør påvirkes til å trekke i samme retning. Dette må bety at en arbeidsgiver ikke skal kunne nekte en frisk og motivert arbeidstaker å fortsette i arbeid, med hjemmel i en bedriftsfastsatt aldersgrense, sier Trond Markussen.
Etter pensjonsreformen av 1. januar 2011, hvor man kan tjene opp pensjon til man er 75 år, er den utbredte bedriftsfastsatte aldersgrensen på 67 år umoderne, fortsetter han.
– Disse aldersgrensene vil kunne hindre arbeidstakere i å tjene opp tilstrekkelige pensjonsrettigheter.
Økning i avtaler
NITO har registrert en markant økning i bruken av bedriftsfastsatte aldersgrenser. Mange av disse praktiseres i strid med vilkårene som er definert i senere års rettspraksis.
Flere virksomheter reengasjerer et utvalg av de ansatte som går av for aldersgrensen. Disse ansettes gjerne midlertidig eller via innleieselskap, ofte for å fortsette i sin gamle jobb. Arbeidstakere lønnes langt dårligere enn øvrige innleide konsulenter.
– En slik praksis bryter med kravet til konsekvent praktisering av bedriftsfastsatte aldersgrenser og arbeidsmiljølovens regler for midlertidig tilsetting og innleie. Vi anser at det er et stort behov for klare lovbestemmelser som stopper denne uheldige utviklingen, sier NITOs president.
Forslag om å begrense adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser
Innskjerping av adgangen til bedriftsfastsatte aldersgrenser vil føre til større klarhet omkring hvordan man lovlig praktiserer aldersgrenser i bedriftene. Det vil likevel være endel uavklarte spørsmål knyttet til blant annet innføring av nye aldersgrenser og hvem disse skal gjelde for i bedriften.
– Samfunnet bruker store ressurser på virkemidler som skal legge til rette for at eldre skal stå lenger i arbeid. En adgang for bedrifter til fortsatt å gjøre gjeldende eller innføre bedriftsinterne aldersgrenser, fører til at mange bedrifter vil kunne trekke avgangsalderen ned, slik at målet om at flere eldre arbeidstakere skal kunne stå lenger i arbeid, ikke vil innfris, mener Trond Markussen.
Hvis regjeringen får gjennomslag for en heving av den lovbestemte aldersgrensen, vil en opprettholdelse av bedriftsinterne aldersgrenser øke avstanden mellom de ulike aldersgrensene og dermed kunne undergrave hensikten med en heving av den lovfestede aldersgrensen. Aldersgrenser i arbeidslivet bør derfor fjernes helt, påpeker NITOs president.
– Alle arbeidstakere bør ha et stillingsvern. Vi støtter således ikke en rettsregel som innebærer at stillingsvernet bortfaller ved fylte 70/72 eller 75 år. Ingen arbeidstakergrupper bør bli forskjellsbehandlet på grunn av alder. Fjerning av lovbestemte aldersgrenser vil på sikt kunne endre holdningene til eldre arbeidstakere, og bidra til at seniorer ønsker å fortsette i arbeidslivet.