Advokatfullmektig Ann Michelle Larsen, Brækhus Advokatfirma AS
Innlegg: Ha kontroll på oppholdstillatelsene til utenlandske arbeidstakere
Morrow-saken illustrerer et sentralt tema ved bruk av utenlandske arbeidstakere. I henhold til opplysninger som har kommet frem i media har Morrow batterifabrikk estimert at deres prosjekt i Arendal vil ha merkostnader i størrelsesorden 100 millioner kroner som følge av forsinkelser forårsaket arbeidsforbud for utenlandske arbeidstakere uten arbeidstillatelse.
Artikkelforfatter
Advokatfullmektig Ann Michelle Larsen, Brækhus
Advokatfirma AS
Det kan med andre ord oppstå store forsinkelser på
prosjekter når kritisk personell nektes innreise eller tillatelse til å jobbe i
Norge. Typisk kommer økonomiske
konsekvenser i form av dagbøter, renter, kostnader til innleid utstyr og lønn som
løper selv uten produktivitet. Forsinket ferdigstillelse av prosjekter medfører
også utsatt fremtidig inntjening
En feilaktig tolkning av reglene om arbeidsinnvandring kan videre
medføre omfattende sanksjoner og negative ringvirkninger. Arbeidere kan bli
utvist med påfølgende innreiseforbud. Arbeidsgivere og norske kontraktsparter
risikerer omdømmetap, straffegebyrer og opp til to års utelukkelse fra å få
innvilget nye arbeidstillatelser for sine ansatte. I de mest alvorlige
tilfellene kan de involverte partene bli idømt fengselsstraff.
Hvordan kan dette løses - ulike typer oppholdstillatelse
for arbeid
Statsborgere fra land utenfor EU/EØS må i utgangspunktet ha
oppholdstillatelse for å kunne jobbe i Norge. Selv om ikke alle trenger innreisevisum,
gir ikke dette automatisk rett til å utføre arbeid.
Statsborgere fra slike land kan søke om oppholdstillatelse
som utsendte arbeidstakere hvis deres utenlandske arbeidsgiver har fått et
oppdrag i Norge, eller som direkte ansatte hos en norsk arbeidsgiver. Ansettelse
gjennom bemanningsbyråer gir også grunnlag for oppholdstillatelse, selv om
dette alternativet ikke har vært en like utbredt.
Det finnes flere unntak fra kravet om oppholdstillatelse.
Personer som deltar i bedriftsintern opplæring, samt handels- og
forretningsreisende kan jobbe i Norge inntil 90 dager i løpet av en 180 dagers
periode. Begrensningen på 90 dager gjelder sammenlagt for alle opphold i Schengenområdet.
Noen grupper, som for eksempel «tekniske eksperter», kan
under bestemte vilkår også være unntatt fra kravet om norsk oppholdstillatelse ved
oppdrag av maksimalt 90 dagers varighet.
Utfordringer ved løsningen for «tekniske eksperter»
For å kunne kategoriseres som «teknisk ekspert» etter
immigrasjonsregleverket, må personen ha en teknisk kompetanse, og oppdraget i Norge
må gå ut på å montere, demontere, etterse, reparere, vedlikeholde eller
informere om bruken av maskiner eller teknisk utstyr.
Hva som anses som teknisk kompetanse, hva som omfattes
av maskiner og teknisk utstyr, og hvordan 90 dags begrensningen fungerer
for denne gruppen, kan være utfordrende å få en god oversikt over.
For eksempel, en teknisk ekspert som jobber i Norge fra 1.
mars i én måned, kan ikke komme tilbake og jobbe på samme prosjekt med de samme
arbeidsoppgaver fra 1. august, selv om total oppholdstid i Norge er mindre enn
90 dager. Å rotere tekniske eksperter for å unngå 90-dagers grensen er heller
ikke tillatt.
Flere tekniske eksperter kan imidlertid arbeide på samme
prosjekt, enten samtidig eller i overlappende perioder, så lenge den første og
siste arbeidsdagen på prosjektet ikke overstiger en periode på 90 dager.
Ha kontroll
Brækhus opplever at vi for ofte kobles inn i sakene på et
for sent tidspunkt. Innledende kartlegging og rådgivning vil være sentralt for
å sikre at prosjektet og den ansattes opphold i Norge gjennomføres sømløst og
uten negative konsekvenser for den enkelte eller prosjektet. Dette i seg selv
har en betydelig positiv verdi. Uten inngående kjennskap til regelverket, kan
det være vanskelig å forstå hvilke krav myndighetene stiller for å oppfylle
vilkårene. Det finnes ingen prosess for å få forhåndsgodkjent et eventuelt
unntak fra kravet om oppholdstillatelse, og uten en grundig vurdering i forkant
er det en risiko for at myndighetene kan være uenig i de vurderingene som er
gjort.
Arbeidsgivere og oppdragsgivere må ha gode rutiner for å
kontrollere at både egne og underentreprenørenes ansatte har oppholdstillatelse
som er dekkende for det arbeidet de skal utføre i Norge.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.