Informasjonskontoret for farge og interiør og Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund lanserer syv punkter som man bør sjekke når man bestiller håndverkertjenester, og advarer mot utenlandske firma.
– Det er ikke en ukjent sak at mange støter på problemer når de leier inn håndverkere, skriver Informasjonskontoret for farge og interiør (IFI) og Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund (MLF) i en pressemelding tirsdag.
IFI og MLF påpeker at mangel på skriftlig kontrakt utgjør en av de største konfliktårsakene, men at valget av håndverker kan være vel så viktig.
Annonse
Kristian Owren, administrerende direktør i IFI, advarer blant annet mot bruk av utenlandske firma.
– Ved å velge utenlandske håndverkere kan du bære flere risikoer. Blant annet at arbeidet ikke blir fagmessig utført etter norsk standard, og at de ikke kjenner norsk lovverk. Dette kan føre til store utfordringer dersom du skal reklamere på arbeidet i ettertid. Det kan være tidkrevende å få noen som ikke forstår at de skal utbedre mangler, til å gjøre arbeidet, sier Owren.
Også MLF peker i pressemeldingen på farer ved å hyre inn et firma som ikke retter seg etter norske lover og regler.
– Det er dessverre mange som benytter seg av firmaer som verken følger norske regler eller betaler skatt. Ved arbeider som i ettertid viser seg å være feil utført slik at forsikring må tre i kraft, kan dette gi en avkortning eller en total avvisning så lenge det ikke kan forevises et bilag eller en faktura på hva som er utført, advarer Sjur B. Hansen, malermester og styremedlem i MLF.
– Det er viktig å benytte et firma som er organisert i Norge eller tilsluttet en forening, da dette sikrer at arbeidene blir ivaretatt på en profesjonell måte. Samtidig gir dette en garantiordning for utførte arbeider, fortsetter Hansen i pressemeldingen.
Lurt å sjekke
I tillegg til å finne ut om bedriften er organisert, skriver MLF og IFI at det også er lurt å sjekke opp bedriftens økonomi, referanser, faglige kompetanse og bruk av kontrakt.
– Når du skal velge håndverksbedrift, foreslår jeg at du sjekker referanser og gjerne regnskapet til selskapet på proff.no eller tilsvarende. Det er greit å vite om selskapet har sunn økonomi, slik at arbeidet ikke plutselig stopper opp fordi firmaet for eksempel går konkurs, sier Owren.
Regnskap:Sjekk regnskapet til firmaet for de 2-3 siste årene påbrreg.noellerproff.no.
Referanser:Hør med tidligere oppdragsgivere om håndverkeren eller firmaet har gjort en god jobb, levert til avtalt tid, og så videre.
Fagbrev:Sjekk om håndverkerne i firmaet har fagbrev. Det er ingen formell kvalitetssikring av firma i Norge, og alle kan i utgangspunktet registrere seg som håndverkere.
Mestermerket:Når et firma benytter seg av mestermerket, betyr dette at én eller flere av de ansatte har gyldig mesterbrev. For å få mesterbrev kreves det fag-/svennebrev i et mesterfag, mesterutdanning eller tilsvarende, i tillegg til tilstrekkelig praksis i faget. Sjekk Mesterregisteret påmesterbrev.nofor å finne godkjente håndverksmestere.
MLF:Er firmaet medlem av Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund? Sjekkmlf.no.
Kontrakt:Alltid benytt en skriftlig kontrakt, som spesifiserer tilbud, betaling og omfang. Du finner standardkontrakter for kjøp av håndverkertjenester hos blant annet Forbrukerrådet.
FDV-dokumentasjon:Forsikre deg om at du som forbruker får overlevert dokumentasjon som grunnlag for forvaltning, drift og vedlikehold etter at arbeidet er utført. Dette sikrer at du har kunnskap om produkter og hva som er gjort, slik at du kan vedlikeholde boligen på best mulig måte. FDV-dokumentasjon kan blant annet inneholde rengjøringsmetoder, fargekoder og betjening og service for tekniske installasjoner.