Illustrasjon: Snøhetta
Åpnet Snøhettas første REMA 1000-butikk
REMA 1000 har samarbeidet med Snøhetta for å utvikle fremtidens REMA 1000-butikk, og 2. desember åpnet den første butikken på Lillehammer.
– Dette er en ny type REMA 1000-butikk som setter en helt ny standard for fremtidig butikkdrift, sier Marianne Moen, regionsdirektør i Nordre Østland.
– Vi er stolte av at REMA 1000 Røyslimoen er første butikk som er bygget i henhold til ny modell. Denne butikken sørger for at miljøet blir ivaretatt samtidig som det vil være enkelt for kundene å handle her på Lillehammer, sier Moen.
Design tilpasset nærmiljø
Snøhetta og REMA 1000 har utviklet et nytt og ambisiøst butikk-konsept med en sterk arkitektur som passer inn i hele Norge.
Designet på butikkfasadene vil variere med hvor butikkene ligger; LAND er inspirert av kornaks som vaier i vinden. FJELL gir assosiasjoner til høye topper og dype daler. FJORD er inspirert av bølger og sjø, og BY er inspirert av kvadraturen.
Fokus har vært å skape en god balanse mellom sosiale, økonomiske, estetiske, praktiske og bærekraftige forhold, og samtidig skape en enkel, men sterk arkitektur.
REMA 1000 sine fremtidige butikker skal være miljøvennlige
Ved etablering av nye butikker eller ved renovering av eksisterende butikker har REMA 1000 fokus på tiltak som gir effekt for miljøet. Slike tiltak kan være utskiftning av ventilasjon, bedre varmegjenvinning, energibesparende belysning (LED), utvendig tak belagt med Noxite (som bryter ned NOx til ufarlig nitrat), yttervegger bygget av sandwichelementer fylt med resirkulert steinull og mer miljøvennlig kjølemedium i butikkenes kjøle- og fryseanlegg.
For REMA 1000 og REMA 1000-Kjøpmenn er lønnsomhet viktig. Det er derfor godt å vite, for alle involverte parter, at de reduksjoner og tiltak som gjøres på klima, er med og bidrar til at REMA 1000 blir en mer bærekraftig og lønnsom virksomhet – både på kort og lang sikt.
Du kan lese mer om REMA 1000-butikken på Lillehammer i Byggeindustrien nummer 19.