Under valgkampen på sensommeren var politikere fra Høyre, Venstre, Frp og Krf på Kjørbo for å lære mer om plusshusprosjektet Powerhouse på Kjørbo. Nåværende kommunal- og moderniseringsminister benyttet muligheten til å bruke Abid Q. Rajas Tesla som «kaffebord»…
Foto: Frode Aga
Ap vil forlenge nullavgift for elbil
Arbeiderpartiets miljøpolitiske talsmann Terje Aasland sier han vil forlenge og forsterke dagens gunstige avgiftsregime for elektriske biler. I tillegg vil han ha dyrere bensin.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Elektrisk drevne biler er fritatt både for engangsavgift og moms. Det eneste man må betale er vrakpant når bilen registreres første gang.
– Jeg vil jobbe for at Arbeiderpartiet fortsetter og forsterke de gunstige ordningene for null- og lavutslippsbiler. Jeg er overbevist om at partiet vil prioritere det, sier stortingsrepresentant Terje Aasland, Aps fraksjonsleder i Stortingets energi- og miljøkomité, til Dagens Næringsliv.
Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler varer i utgangspunktet ut 2017 eller til det er solgt 50.000 elbiler.
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det om lag 23.500 elbiler på norske veier i dag.
Elbileiere nyter i tillegg godt av gratis bompasseringer og tilgang til kollektivfeltet.
– Jeg vil at Ap skal ha som mål å redusere utslippene fra transportsektoren med tre millioner tonn CO2.
Transportsektoren i Norge står for 30 prosent av klimagassutslippene i Norge. For å få til en reduksjon på tre millioner tonn CO2 vil Aasland i større grad enn i dag favorisere nullutslippsbiler og straffe bensin- og dieselbiler.
Han er ikke redd for å møte kritikk om subsidier av elbiler til rikinger.
– Hvis rikingene velger å bruke penger på klimavennlige Tesla, er det bedre enn at de bruker det på en stor SUV, sier Aasland til Dagens Næringsliv.