– Med en unik hydraulisk hybridteknikk, utnytter gravemaskinen bomsenkebevegelsen for å lade akkumulatorene. Energien som lagres, går via en hydraulikkpumpe som fører denne tilbake i hydraulikkretsen. Det er altså snakk om gjenvinning av energi, sier produktsjef for gravemaskiner i Volvo Maskin, Frode Andersen, i en melding fra UCO.
– Etter en lengre testperiode på kontinentet, kunne man erfare at drivstofforbruket sank med mellom 15 og 17 prosent ved vanlig drift. Selv om dette altså ikke er en hybridmaskin i form av at den bruker elektrisk energi, så er det her snakk om hydraulikk under trykk som gjør at motoren går lettere og vi sparer energi, tilføyer Jarle Bjørløw, salgssjef for Sør- og Østlandet i Volvo Maskin.
Annonse
Den 30 tonns store hybridmaskinen er blant de første som så langt er levert i Norge. Nå ønsker Volvo å høste erfaringer fra bruken av disse før de eventuelt velger å tilby tilsvarende teknologi på andre maskiner, står det i meldingen.
– I UCO er vi vårt ansvar bevisst hva gjelder negative effekter på miljøet som følge av vår virksomhet. Vi er derfor hele tiden på jakt etter løsninger som reduserer utslippene og begrenser skadevirkningene. Det seneste året har vi gått til innkjøp av flere utslippsfrie maskiner, samt at vi tilbyr brakkerigger med solcelletak. I samarbeid med Volvo, vil vi fortsette denne trenden med flere miljøriktige maskiner og med dette seneste tilskuddet, er vi på god vei, sier administrerende direktør Jostein Stormo i UCO.