Disse to Doosan-maskinene får etter planen Rosendal Maskin elektriske utgaver av i august. Fra venstre Pål Nordhagen, Tor Anders Høgaas i Rosendal Maskin, Hans Erik Becker, og Line Becker i Becker Entreprenør og Henning Sagholen i Rosendal Maskin.Foto: Rosendal Maskin.
Pål Nordhagen og Becker Entreprenør først ute med elektriske Doosan-gravere
I januar lanserte Rosendal Maskin en serie elektriske Doosan gravemaskiner. Etter ferien kommer de første maskinene til Norge.
Rosendal Maskin tilbyr tre modeller elektriske maskiner; DX19 minigraver på to tonn, hjulgraveren DX165W-5 på 17 tonn, og DX300LC-7, som er en 30 tonns beltegraver.
Pål Nordhagen AS var den første kunden som skrev intensjonsavtale om kjøp av elektrisk Doosan. Pål Nordhagen har mange oppdrag med hjulmaskin, hovedsakelig i Oslo med vann og avløpsprosjekter, skriver Rosendal maskin i en pressemelding.
Annonse
– Da jeg ble klar over konseptet med elektrisk gravemaskin, og spesielt hjulmaskin, var jeg raskt på plass hos Rosendal Maskin, sier Pål Nordhagen, som vektlegger viktigheten av å være tidlig ute i markedet, for å kunne være en attraktiv leverandør av gravetjenester i Oslo.
– En fleksibel elektrisk hjulmaskin er den optimale maskinen for oss, sier Nordhagen.
Daglig leder Tor Anders Høgaas i Rosendal Maskin, sier de er alene i markedet med å tilby løsning med utskiftbare batterier, der batterier kan løftes ut av maskinen, og lades separat på ekstern ladestasjon.
– Med en slik løsning kan man kjøre med ett batteri i maskinen, og lade et annet batteri eksternt. Hvert batteri har en egen klimakontroll, som holder en jevn temperatur i batteriet, for å optimalisere lading og forbruk, sier Høgaas.
Hans Erik Becker i Becker Entreprenør AS ble raskt interessert i konseptet fra Doosan. Becker Entreprenør var det første selskapet til å skrive en intensjonsavtale på Doosan DX300LC-7 elektrisk graver, i tillegg til en elektrisk hjulmaskin, opplyser Rosendal Maskin.
– Jeg har tro på konseptet, og tror disse maskinene vil passe godt inn i vår elektriske maskinpark. Becker har utstyrt maskinene med ekstra batterier, for å være fleksibel, og vil i prinsippet kunne bruke maskinene kontinuerlig. Vi må lage et logistikkopplegg slik at vi effektivt kan skifte batterier, slik at vi alltid har et ladet batteri tilgjengelig, sier Becker.
Daglig leder Line Becker i Becker Entreprenør, sier selskapet prøver nye metoder, tester ny miljøvennlig teknologi, og investerer for å nå målet om en utslippsfri bygg- og anleggsbransje.
– Reduksjon av utslipp i maskinparken er en sentral del i vår strategi. Becker Entreprenør har i dag flere elektriske maskiner i drift, og mener dette er fremtiden. Norge har klare mål om nullutslipp, og da må man ta de signalene, og være med på utviklingen, sier Line Becker.