Maskinfører Jon Henning Ruud i Feiring Bruk ser frem mot å ta i bruk den nye Bell B60E dumperen. Foto: Nasta.
Foto: Nasta.
Tor Arne Nøst, vedlikeholdsleder i Bjønndalen pukkverk i Nittedal (t.v) og maskinfører Jon Henning Ruud.
Roar Aaserud, fagsjef maskin og Kjetil Tørseth leder maskinverksted i Feiring Bruk. Foto: Nasta.
Produktsjef Ole Kristian Skauan i Nasta. Foto: Nasta.

Feiring Bruk først i Norge med Bell-flaggskip

Nasta har solgt den første Bell B60E dumperen i Norge til Feiring Bruk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

– Konstant firehjulsdrift er en stor fordel på vinterdrift i Norge. Dumperen har også ekstremt lavt dieselforbruk og maskinen, som av flere kalles en leddstyrt tipptruck, lager ikke spor i veibanen ved lass og full sving. Dette betyr mye ved valg av dumper, sier Roar Aaserud, fagsjef maskin i Feiring Bruk, i en melding fra den norske Bell-leverandøren Nasta.

Bell B60E hadde verdenslansering allerde under Bauma i 2016, men maskinen som nå er satt i drift i Feiring Bruk sitt pukkverk i Nittedal utenfor Oslo, er altså den første av Bell sin største dumpermodell som er levert i Norge.

Dumpermodellen er blitt testet av både Feiring Bruk og av flere andre kunder i Norge i den senere tid og ifølge Nasta har de fått mange gode tilbakemeldinger.

Det er maskinfører Jon Henning Ruud som skal være sjåfør på den nye Bell B60E dumperen. Ifølge produktsjef Ole Kristian Skauan i Nasta har Feiring Bruk kjøpt en dumper som ligger teknologisk langt fremme.

– Bell er teknologisk langt fremme både med hensyn til brukervennlighet og sikkerhet for maskinføreren. Med Bell Fleetmatic er det enkelt å følge opp driften med daglige og om ønskelig live oppfølging av laste og kjøremønster, sier Skauan.

Fakta Bell B60E:

– Motor: Mercedes Benz (MTU) Model OM473LA (MTU 6R 1500) 577 hk.

– Dreimoment: 2 750 Nm

– Transmisjon: Allison 4800 ORS

– Dekkdimensjon: Front: 875/65 R29 Bak: Twin 24.00 R35

– Maskinvekt: Total 42.476 kilo

– Nyttelast: Total 60 000 kilo

– Maks vekt total: 102.500 kilo

– Transportbredde: 4,45 meter

Powered by Labrador CMS