Flere av nøkkelfunksjonene på den nylig introduserte Dino DC420Ri har blitt fullstendig redesignet, opplyser Sandvik.
Flere av nøkkelfunksjonene på den nylig introduserte Dino DC420Ri har blitt fullstendig redesignet, opplyser Sandvik.

Dette er Sandviks nye Dino-rigg

Sandvik Mining and Rock Solutions har lansert den nye topphammerriggen Dino DC420Ri. Den redesignede riggen, som erstatter forgjengeren DinoDC410Ri, har ifølge Sandvik bredere undervogn, ny steg V-motor og ny stangskifter karusell. Leveringen av den nye riggen starter mot slutten av 2022.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oppgraderinger var nødvendig for å sikre at det utprøvde konseptet fra Dino DC410Ri forblir konkurransedyktig i årene som kommer, både når det gjelder produktivitet og bærekraft, skriver Sandvik i en pressemelding.

Flere av nøkkelfunksjonene på den nylig introduserte Dino DC420Ri har blitt fullstendig redesignet. En ny steg V dieselmotor dekker de siste utslippskravene og en bredere undervognen sørger for bedre stabilitet, opplyser Sandvik.

Den tredje store oppgraderingen er selve boresystemet som nå kan utstyres med en valgfri tre-stangs karusellkassett som muliggjør lengre hull, opp til en dybde på 14 meter. Fremtidige oppgraderinger vil legge til muligheten for autoboring og full utnyttelse av de potensielt lengre hullene, skriver Sandvik i meldingen.

I tillegg til oppgraderingene av undervognen, boresystemet og motoren, har Dino DC420Ri flere andre mindre nye funksjoner. Sandvik trekker frem en ny syv-tommers berøringsskjerm og et kontrollsystem og skjermer med samme utseende og følelse som Sandvik-boreriggene Commando DC130Ri og DC300Ri.

Drillnavigasjonssystemet er oppdatert til TIMi-versjonen og de elektriske systemene har blitt redesignet for å forbedre den generelle robustheten og påliteligheten, ifølge Sandvik.

Salget av den nye Dino DC420Ri har allerede startet, med levering i slutten av 2022, opplyser riggleverandøren i meldingen.

Powered by Labrador CMS