inngår samarbeid med Volvo Group.
Foto: Heidelberg Materials
Heidelberg Materials inngår Volvo-samarbeid om elektriske kjøretøy
Heidelberg Materials har inngått en samarbeidsavtale med Volvo Group. Målet er å forske på og utvikle hvordan selskapets laste- og transportaktiviteter kan løses ved hjelp av elektrifiserte kjøretøy.
Som en del av avtalen skal Volvo-konsernets nullutslippsløsninger, en miks av elektriske lastebiler og anleggsmaskiner, tas i bruk på en rekke av Heidelberg Materials' anlegg og steinbrudd i Nord-Europa, skriver Heidelberg Materials i en pressemelding.
De forteller at både tilgjengelige kjøretøy og prototyper vil bli brukt og testet i den daglige driften på anleggene. Dette vil gjøre det mulig for Volvo og Heidelberg Materials å evaluere kjøretøyene med tanke på driftseffektivitet, vedlikehold og lading på anleggene.
Det er avgjørende for Heidelberg Materials å finne måter å redusere klimapåvirkningen på for å nå null netto karbonutslipp i hele verdikjeden, og transportutgjør en betydelig del, forteller selskapet.
– Partnerskapet med Volvo er et flaggskipprosjekt i bransjen vår, og det har potensial til å være en betydelig pådriver for avkarbonisering av hele verdikjeden i Nord-Europa. Vi ser frem til å samarbeide om å identifisere og implementere de aller nyeste løsningene for en rask klimaomstilling i bygg- og anleggssektoren, sier Dr. Dominik von Achten, CEO i Heidelberg Materials Group i meldingen.
– Samarbeid som dette adresserer klimaendringer i hele verdikjeden. Samtidig som vi fokuserer på å redusere utslippene fra våre produkter og vår egen virksomhet, er vi også opptatt av å hjelpe kundene våre med å være forbilder gjennom innovative samarbeid som fører til nødvendige endringer, sier konsernsjef Martin Lundstedt i Volvo Group samme melding.
I 2023 skal det gjennomføres en seks måneder lang felles mulighetsstudie for å finne ut hvilken utslippsfri kjøretøyteknologi og ladeinfrastruktur som passer best for Heidelberg Materials' virksomhet - både eksisterende og fremtidige løsninger. Prosjektet vil primært fokusere på de større fabrikkene i Norden, og allerede i løpet av sommeren vil det første kjøretøyet være i drift ved sementfabrikken i Slite i Sverige.