Prosjektleder Marit Sagen i Hagemessen håper publikum vil få masse inspirasjon til egne hager og uterom når de besøker årets messe på Lillestrøm. (Foto: Svanhild Blakstad)
Rekordstor interesse for Hagemessen
Når årets hagemesse på Lillestrøm går av stabelen 15-17. april blir den større, grønnere og mer innholdsrik enn noen gang.
– Vi har så stor pågang fra utstillere, at vi har måttet utvide med en ekstra hall. I år fyller vi tre haller på Norges Varemesse med til sammen 25. 000 kvadratmeter, mot fjorårets 18.000 kvadratmeter, sier prosjektleder Marit Sagen i Hagemessen, til hage.no.
Hun kan fortelle at ved inngangen til februar er nærmere 85 prosent av utstillerplassene solgt, og at messen trolig vil bli fulltegnet i god tid før messestart i midten av april.
– Flesteparten av fjorårets utstillere er med også i år, i tillegg til en rekke nye. En viktig årsak til at vi må utvide, er at mange av utstillerne ønsker å øke arealet på messen for å få enda bedre profilering av sine tjenester og produkter, sier Sagen.
Det som mange kaller «vårens vakreste eventyr» for hagefolket samlet i fjor nærmere 18.000 publikummere i messehallene på Lillestrøm. Mange kommer langveisfra for å handle planter, hageutstyr eller få inspirasjon til hage og uterom.
– Som arrangør har vi har fått mange tilbakemeldinger fra publikum og utstillere på at kvaliteten på Hagemessen har blitt bedre år for år. Nå jobber vi for at årets messe skal bli tidenes flotteste med mange nye utstillere og Norges største innendørs inspirasjonshage, sier Sagen.
Gigantisk visningshage Messen gjentar suksessen fra de to siste årene, med å bygge et gedigent komplett hageanlegg på hele 1,4 mål. Bak visningshagen står sentrale anleggsgartnere i medlemsorganisasjonen NAML Øst, og de vil ha med seg inntil 80 anleggsgartnerelever fra ulike skoler rundt om på Østlandet for å bygge hagen.
– Vi ser at publikum kommer til messen for å få inspirasjon til hva de kan gjøre i egen hage, og derfor legger vi stor vekt på å vise frem ekte hagemiljøer. I tillegg til dette store hageanlegget vil vi ha fem designhager i ulike størrelser fordelt på alle tre hallene, sier messegeneralen.
Vil bli inspirert En av gjengangerne her er VEA – Norges Fagskole for gartnere og blomsterdekoratører, som hvert år lager en spennnende hage preget av inspirasjon og kreativitet. Også anleggsgartner Tore D. Carlsen i Maskin og Utemiljø er fast innslag på Hagemessen med sin designhage, hvor publikum kan finne pergolaløsninger, vannelementer, solskjerming og spesialdesignede møbler.
– Nordmenn elsker å gjøre det fint i uterommet og hagen, og mange er villig til å bruke en god del penger på dette. Det gjelder både innkjøp av planter, møbler og utstyr, men også bruk av fagfolk til å bygge hagen. På messen vil vi vise frem hva hageproffene kan skape av spennende løsninger i uterommet, sier Sagen.
Hun bekrefter at designhagene er et viktig trekkplaster på messa. – Ja, det er mange som tilbringer mye tid her, hvor de i ro og mak kan spasere rundt og hente ideer og inspirasjon til sitt eget uterom, sier messegeneralen.
Hun understreker også at dette er en en viktig arena for å skaffe seg kunnskap, siden fagfolkene står på stand under hele messen og er tilgjengelige for råd og veiledning.
Når messen åpner sine dører 15. april vil nærmere 250 utstillere stå klar til å ta i mot hagefolket. Marit Sagen forteller at messen vil ha noe for enhver smak, men at det går en grønn tråd gjennom hele arrangementet.
– Vi har et sterkt fokus på planter og dyrking. Ivrige plantesamlere kan gjøre et kupp, og dyktige fagfolk og entusiaster vil bemanne Kunnskapsgaten og gi gode råd om alt fra rosedyrking til hvordan bygge humlekasser. Vi har landet største utvalg av hagemøbler, samt en rekke utstillere innen hageredskaper, maskiner og utstyr. Og vi må ikke glemme drivhus og paviljonger, som vi ser det blir mer av for hvert år. Kort sagt, her vil hagefolket finne det de er på jakt etter og mer til, sier Sagen.
Park og lekeplass
Hun understreker at også Park & Lekeplass i år blir en integrert del av Hagemessen. I tillegg til ferdig oppbygde lekemiljøer vil publikum finne parkutstyrsleverandører og utstillere som ønsker å profilere sine produkter overfor profesjonelle innkjøpere.
– Området vil fremstå mest mulig hensiktsmessig, både med tanke på profesjonelle besøkende og øvrig publikum. Her kan både sameier, borettslag og kommuner finne noe som passer. Vi må også nevne at dette blir et eldorado for de yngre barna, sier Sagen, som håper på ny publikumsrekord til det hun tror vil bli tidenes hagemesse.
Også til årets messe blir det gitt ut et offisielt messemagasin. Det er hage.no / Bygg og Anlegg Media som står for innhold og produksjon av magasinet, som kommer i et opplag på 35.000.
Magasinet vil inneholde spennende og matnyttige artikler om hage og uterom, samt messenyheter, hallkart og nyttig info om Hagemessen. Her blir det også mulighet for utstillere og andre firmaer å profilere seg med annonser.
I tillegg til at bladet deles ut gratis til publikum på Hagemessen, vil det distribueres i 15.000 eks til Byggeindustriens abonnenter samt i en rekke Interflora-butikker på Østlandet.