I fjor samlet Hagemessen på Lillestrøm nærmere 20.000 besøkende over tre dager og er utvilsomt den største begivenheten for hagefolket her hjemme. Med få uker igjen til messen åpner kan prosjektleder Marit Sagen rapportere at hagefolket har mye å glede seg til første helgen i april.
– Messen er for alle som har interesse for hage og uterom. Vi har godt over 200 utstillere med smått og stort, og her vil publikum finne stor variasjon innen hagemøbler, hageutstyr- og redskaper, planter og frø, gressklippere, drivhus, utestuer, terrasse, solskjerming og mattorg – for å nevne noe, sier Sagen.
Annonse
Hun forteller at veldig mange kommer for å få inspirasjon til egne hager og uteområder og for å handle planter og hageutstyr.
– Vi har et titalls gartneriutsalg på plass, og utvalget av drivhus og hagestuer er som vanlig veldig stort. Vi håper på minst like mange besøkende i år og kan love både publikum og utstillere en grønn og innholdsrik messe, sier messegeneralen.
Tradisjonen tro vil anleggsgartnere i Naml Øst gå sammen om å bygge et inspirasjonsområde i C-hallen. Her vil det bli presentert en rekke kreative løsninger for hage og uterom, med spennende materialvalg og planter.
– Det er mange som kommer ene og alene for å se designhagene. Vi ser at publikum tilbringer mye tid i disse hageanleggene, hvor de i ro og mak kan spasere rundt og få ideer til hva de kan gjøre hjemme hos seg selv, sier Marit Sagen.
I år kan publikum oppleve et hageanlegg på 250-300 kvadratmeter som bygges av flere medlemsbedrifter i Naml Øst, samt elever fra en rekke anleggsgartnerlinjer på videregående skoler på Østlandet.
– Vi ønsker å vise frem anleggsgartneryrket og hva som kan bygges av hageanlegg med faglært arbeidskraft. Vi kommer til å demonstrere flere ulike typer belegg, skifer, brostein og betongelementer, samt murer av forskjellige slag – samt noen spenstige trappetrinn. Dessuten vil det selvfølgelig bli mye grønt og planter, sier styreleder Karsten Totland Raddatz i Naml Øst, til hage.no.
Designhagen vil bestå av flere småhager, med en rekke forskjellige detaljer.
Raddatz, som i det daglige er sjef i Hageform, understreker at Hagemessen kan være en viktig arena for å skaffe seg kunnskap for hageeiere, siden fagfolkene står på stand under hele messen og er tilgjengelige for råd og veiledning.
De faglærte anleggsgartnerne i Naml Øst skal dessuten veilede de unge elevene som skal hjelpe til med å bygge inspirasjonshagen i forkant av messen.
– Vi er opptatt av å få økt rekruttering til anleggsgartneryrket, og slik sett blir byggingen av hageanlegget en møteplass mellom bedriftene og de som tar utdanning som anleggsgartnere. Vi ønsker å vise dem at anleggsgartneryrket er spennende og med mange utviklingsmuligheter, sier Raddatz.
Til sammen vil 126 elever delta i byggeprosjektet fire dager før messen, og noen av elevene vil være med over flere dager.
Raddatz forteller at mange privatkunder gjerne bruker anleggsgartner når de for eksemepel skal opparbeide gårdsplasser.
– Det går mye i steinelementer, men også nyplanting og trepleie. Vi ser også stadig mer etterspørsel etter overvannshåndtering, men foreløpig mest fra næringskunder, sier han.
Naml Øst har fått med seg en rekke medlemsfirmaer som vil bidra til hageanlegget, og som vil være tilstede under messedagene for å gi publikum faglige råd om hage og uterom. I tillegg har man fått med seg følgende firmaer som sponsor på leverandørsiden: Beer sten as, Rocks of Norway, Folkvord planteskole, Østfold gress, Hole hagesenter, Asak, LOG, Jakheln, Brødrene Dahl.
Ellers kan arrangøren skilte med en rekke spennende seminarer og foredrag over alle tre messedagene. Et av messens trekkplastre er nykommeren og hobbydyrker Maria Berg Hestad fra Molde. Sivilingeniøren og hagebloggeren har gjort selvdyrking på egen tomt til en livsstil og holder familien på fem selvforsynt med grønnsaker og spiselige vekster store deler av året.
– Har du lyst til å gå i gang med dyrking er det bare å hive seg ut i det. Ikke vær redd for å mislykkes og ikke vent til du får bedre tid. Den beste tiden er å starte nå, sier Hestad.
Hage.no har et større intervju med henne i det offisielle messemagasinet, som gis ut til messen.
Av andre navn kan arrangøren skilte med Finn Schjøll, som skal snakke om vårgleder, TV2s Kjersti Bergesen skal ta for seg Hagelykke, og Cottage Garden står på programmet når Helen Fredholm går på scenen. Av andre foredrag kan publikum få høre om klimavennlig hage, vann i hagen, slik lager du bonsai, sneglebekjempelse og smarte redskaper på batteri.
– Vi har aldri tidligere hatt så bredt foredragsprogram, og nytt av året er at vi har to scener i hall C. På Hagemessescenen og scenen hos Felleskjøpet holdes det non stop foredrag med spennende temaer alle tre messedagene, sier Sagen.
Ellers samles en rekke foreninger og lag i Kunnskapsgaten. Her kan publikum møte eksperter fra Roseforeningen, Norsk Botanisk Forening og La Humla Suse, for å nevne noen.
Og mattorget med kortreist mat og tilbehør er et populært innslag på messen. Her kan man kjøpe alt fra økologisk lynghonning til eplesider og hjemmebakt flatbrød.
Sagen påpeker også at messen har blitt en viktig utstillingsplass for leverandører av maskiner og utstyr.
– Hagefolket er opptatt av nye, smarte løsninger når de skal klippe plen eller beskjære trær og busker. Gressklippere er like forskjellige som hageeieres behov, fra de aller minste til rekkehushagen til de store selvgående med god klippebredde og oppsamler. Vil du ikke klippe i det hele tatt, så er utvalget av robotlklippere stort, sier Sagen.
Det som mange kaller «vårens vakreste eventyr» for hagefolket trekker folk fra hele landet, men hovedsakelig fra østlandsområdet. – Mange kommer langveisfra for å handle planter, hageutstyr eller få inspirasjon. Vi har eksempler på at folk har kjørt 60-70 mil både Vestlandet og Trøndelag for å delta på Hagemessen, fastslår Sagen.
Også i år kan arrangøren tilby egen barnepark med stort lekeområde. Her kan ungene blant annet «ta lappen på Hagemessen», så et frø og ta med potta hjem eller lære seg å snekre fuglekasser hos Naturvernforbundet.
– Det er mange småbarnsforeldre som ønsker å komme på messen, derfor ønsker vi å tilby et sted hvor barna kan være mens foreldrene går rundt i hallene, sier hun.
Det offisielle messemagasinet er på 60 sider og er produsert av hage.no /Bygg og Anlegg Media. Bladet vil inneholde spennende og matnyttige artikler om hage og uterom, samt messenyheter, hallkart og nyttig info om Hagemessen.
Magasinet deles ut gratis til publikum på Hagemessen, og i tillegg skal det distribueres i 15.000 eksemplarer til Byggeindustriens abonnenter. Magasinet blir også publisert digitalt på hage.no og bygg.no.