Også under årets hagemesse kan publikum besøke spennende hagemiljøer for inspirasjon. Bildet er fra visningshagen til anleggsgartnerne i Naml Øst for et par år siden. (Foto: Svanhild Blakstad)

Full oppkjøring til årets hagemesse

Første helgen etter påske er det duket for Hagemessen på Lillestrøm. I år kan arrangøren love at den blir enda grønnere og mer spennende enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Allerede nå kan hage- og uteromsinteresserte sette av datoen 21-23. april. Da er det klart for vårens store messebegivenhet for de med grønne fingre – og alle andre.

- I år blir det enda mer fokus på dyrking og grønne opplevelser, sier Marit Sagen, prosjektleder for Hagemessen på Lillestrøm.

– Vi legger lista høyt og har satt oss høye mål. Også i år skal vi fylle tre haller på Norges Varemesse på tilsammen 28.000 kvadratmeter, og vi håper at vi får med like mange og gode utstillere som i fjor, sier prosjektleder Marit Sagen i Hagemessen, til hage.no.

Det som mange kaller «vårens vakreste eventyr» for hagefolket samlet over 20.000 besøkende og nærmere 270 utstillere i messehallene i fjor. Dette var ny rekord og en økning på hele 15 prosent fra foregående år. Ifølge Sagen er hovedvekten blant publikum fra Østlandet, men det kommer også folk langveisfra for å handle planter, hageutstyr eller få inspirasjon til hage og uterom.

– Vi har eksempel på besøkende som har kjørt fra Nord-Trøndelag med bil og henger for å være med på Hagemessen. Det synes vi er utrolig artig og inspirerende, sier Sagen.

Les også: Ny besøksrekord for Hagemessen

Flesteparten av fjorårets utstillere er med i år også, i tillegg til en rekke nye.

– Dette er en messe hvor vi har en svært mange gjengangere, både blant publikum og utstillere. Men vi ønsker selvsagt å nå enda flere. Messen er ypperlig arena for å lansere nyheter innen hage- og uteromsprodukter, og vi har fortsatt noen ledige plasser, sier Sagen.

Solgte for 1 million
En av gjengangerne er Maxbo Stormarked Hvam, som satser stort på hage- og uterom. I fjor deltok de med en stor stand på over 500 kvadratmeter og hadde med seg en rekke leverandører av produkter innen møbler, griller, hageslanger, belesningsstein, terrassedekker, redskaper, uteboder etc. Varhussjef Dag Krogeide er veldig godt fornøyd med messedeltagelsen:

– På tre dager solgte vi varer for over million kroner. Det mest populære var en hageslange på trommel, som vi solgte nesten 300 av. I tillegg tok det helt av med salg av pizzakit til grillen. Det var kanskje ikke så rart, ettersom vi delte ut gratis smaksprøver på grillpizza, sier Krogeide.

Varehussjef Dag Krogeide i Maxbo Stormarked Hvam solgte hage- og uteromsartikler for over 1 millioner kroner fra standen på fjorårets Hagemesse.

Han forteller at det også gikk unna med uteboder, belegningsstein og terrassebord i kompositt.

– Det ble også skrevet mange tilbud under messedagene, og disse genererte et salg på over 1 millioner kroner etter at messen var over, sier varehussjefen.

Han vil derfor gjenta suksessen og stiller med stor stand på årets Hagemesse i april.

– Det er viktig for oss å profilere oss i vårt nærmiljø og på Romerike. Vi legger lista enda litt høyere i år og satser på å toppe salget fra i fjor, sier Krogeide.

Gigantisk visningshage
Arrangøren gjentar suksessen fra de tre siste årene, med å bygge et gigantisk hageanlegg på nærmere to mål. Bak visningshagen står anleggsgartnere i medlemsorganisasjonen Naml Øst, og de vil ha med seg et stort antall anleggsgartnerelever og lærlinger fra ulike skoler rundt om på Østlandet for å bygge hagen.

Anleggsgartnermester Torgeir Koteng i Hagespesialisten og prosjektleder Marit Sagen på Hagemessen kan love publikum et spektakulært hageanlegg med mange ulike hagemiljøer når årets messe åpner dørene 21. april.

– Folk kommer til messen for å få inspirasjon til hva de kan gjøre i egen hage. Derfor legger vi stor vekt på å vise frem ekte hager. I år blir det ekstra spennende, ettersom visningshagen skal inneholde flere hagemiljøer i ulike sjangre, blant annet urban hage, hager med vann og mye mer som vi ikke kan røpe foreløpig, sier hun hemmelighetsfullt.

Bruker penger på uterommet
Sagen peker på at hagefolket ikke er påholdne når det gjelder å investere i trivsel utendørs:

– Nordmenn elsker å gjøre det fint i uterommet og hagen, og mange er villig til å bruke en god del penger på dette. Det gjelder både innkjøp av planter, møbler og utstyr, men også bruk av fagfolk til å bygge hagen. På messen vil vi vise frem hva hageproffene kan skape av spennende løsninger utendørs, sier Sagen.

Hun bekrefter at designhagen er et viktig trekkplaster på messa. – Dette skal være et grønt opplevelsessenter hvor folk kan få litt bakoversveis! Vi ser at publikum tilbringer mye tid i hagemiljøene, hvor de i ro og mak kan spasere rundt og hente ideer og inspirasjon til sitt eget uterom, sier messegeneralen.

Hun understreker også at dette er en viktig arena for å skaffe seg kunnskap, siden fagfolkene står på stand under hele messen og er tilgjengelige for råd og veiledning. Når dørene åpner 21. april vil nærmere 250 utstillere stå klar til å ta imot hagefolket. Marit Sagen forteller at messen vil ha noe for enhver smak, men at det går en grønn tråd gjennom hele arrangementet.

– Vi ønsker å satse enda mer på planter og dyrking. I år øker vi gartnerandelen med enda mer blomster, planter og grønne miljøer. Vi skal ha med spennende gartnere og andre aktører som gjør at messa blir enda grønnere.

Fra Hagemessen 2016.

Større mattorg
En nykommer i fjor var Mattorget, som ble en stor suksess.

– Vi ser at interessen for hage, dyrking og mat naturlig henger sammen. I år utvider vi Mattorget med flere utstillere og enda bedre plass. Her kan folk kjøpe kortreist og økologisk mat, men også andre spennende spiselige produkter. Vi tror at dette vil slå an også i år, sier Marit Sagen.

Kunnskapsgate
En årlig gjenganger er Kunnskapsgaten, hvor flere organisasjoner og lag har fått plass. Her kan ivrige plantesamlere kan gjøre et kupp, og dyktige fagfolk og entusiaster står på stand og gir gode råd om alt fra rosedyrking til hvordan bygge humlekasser.

– Vi har ellers landets største utvalg av hagemøbler, samt en rekke utstillere innen hageredskaper, maskiner og utstyr. Og vi må ikke glemme drivhus og paviljonger, som vi ser det blir mer av for hvert år. Kort sagt, her vil hagefolket finne det de er på jakt etter og mer til, sier Sagen.

Selv om det fortsatt er vinter på kalenderen, kan hun fortelle at hagefolket ikke ligger i dvale.

– Alt tyder på at både publikum og utstillere gleder seg til messen, som vi håper og tror skal bli tidenes beste, avslutter messegeneralen.

Også til årets messe blir det gitt ut et offisielt messemagasin. Det er hage.no / Bygg og Anlegg Media som står for innhold og produksjon av magasinet, som trykkes i et opplag på 35.000.

Magasinet vil inneholde spennende og matnyttige artikler om hage og uterom, samt messenyheter, hallkart og nyttig info om Hagemessen. Her blir det også mulighet for utstillere og andre firmaer til å profilere seg med annonser.

I tillegg til at bladet deles ut gratis til publikum på Hagemessen, vil det distribueres i 15.000 eks til Byggeindustriens abonnenter, samt via andre relevante samarbeidspartnere.

Les fjorårets magasin digitalt her.

Messemagasinet deles ut gratis til publikum på Hagemessen. Arkivfoto: Svanhild Blakstad
Powered by Labrador CMS