- Vi er kjempefornøyd med publikums respons. Her får vi markedsført anleggsgartnerfaget både mot forbrukere og ungdom som ønsker å gå inn i yrket, sier daglig leder Merete Bellingmo i Naml på Hagemessen. (Foto: Svanhild Blakstad)
Fra Naml-hagen.
Mye inspirasjon å hente i Naml-hagen på Hagemessen. (Foto: Svanhild Blakstad)
Aktiviteter for både store og små i Naml-hagen. (Foto: Svanhild Blakstad)
Fra Naml-hagen under Hagemessen. (Foto: Svanhild Blakstad)
Tor Jørgen Kramprud Arnesen i Flying Culinary Circus lager mat og show i Naml-hagen. (Foto: Svanhild Blakstad)
Fra Naml-hagen på Hagemessen. (Foto: Svanhild Blakstad)
Natursteinsmur i Naml-hagen på Hagemessen. (Foto: Svanhild Blakstad)
Fra Naml-hagen.
Fra den store utstillingshagen til anleggsgartnerne på Hagemessen 2015. (Foto: Svanhild Blakstad)
Fra den store utstillingshagen til anleggsgartnerne på Hagemessen 2015. (Foto: Svanhild Blakstad)
Fra den store utstillingshagen til anleggsgartnerne på Hagemessen 2015. (Foto: Svanhild Blakstad)
Fra den store utstillingshagen til anleggsgartnerne på Hagemessen 2015. (Foto: Svanhild Blakstad)
Finn Schjøll på Hagemessen 2015. (Foto: Svanhild Blakstad)

Kjemperespons på proffenes hageanlegg

Den største publikumsmagneten på Hagemessen er den 1,5 mål store utstillingshagen som er bygget av anerkjente anleggsgartnerfirmaer i Naml-regi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

- Vi opplever en kjemperespons fra publikum. Dette er et stort hageområde som er veldig åpent og folk går rett inn i anlegget og ser på de spektakulære løsningene, sier daglig leder Merete Bellingmo i anleggsgartnernes interesseorganisasjon Naml (Norske anleggsgartnere - miljø og landskapsentreprenører).

Les også: Det bygges for fullt til Hagemessen

Hun peker på at veldig mange av de som besøker hagen er opptatt av beplantningen, men også av selve anlegget og løsningene med stein og ulike dekker.

- Vi får mye spørsmål og planter, og på den måten får vi også promotert at det må gjøres et godt grunnarbeid for at ting skal fungere. For oss er det viktig å få markedsført anleggsgartnerfaget overfor forbrukeren som skal få gjort en jobb i hagen sin, sier hun.

Det er lagt veldig mye ressurser i utstillingshagen, og arbeidene startet tre uker før messeåpning. En rekke firmaer fra fra den grønne sektor som har gått sammen om hageprosjektet. I tillegg har de hjelp av anleggsgartnerelever og lærlinger som får bryne seg på et spennende prosjekt.

- For oss er dette også en viktig rekrutteringsarena til anleggsgartnerfaget. Gjennom dette hageprosjektet ønsker vi å henvende oss til både ungdom og til foreldre for vise at dette grønne byggfaget er et flott yrke, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS