Innlegg: Hvem «eier» egentlig data?
Den teknologiske utviklingen går raskt, AI er på full vei inn i bygge- og anleggsbransjen. Innenfor drift og vedlikehold er det stort potensiale for effektivisering og optimalisering gjennom bruk av ny teknologi, og man har allerede begynt å ta i bruk AI. Utviklingen innebærer innsamling av store mengder data, men hvem eier egentlig denne dataen?
Innlegg av:
Advokat og partner Anne-Marit Wang og advokat og partner Hans Christian Brodtkorb i Selmer
I Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036 satses det
mer på drift og vedlikehold av vei og jernbane enn på bygging av nye
prosjekter. Denne vridningen mot eksisterende infrastruktur er et resultat av
et stort vedlikeholdsetterslep og behov for opprusting samt økt belastning på
grunn av ekstremvær. Det er i gjennomsnitt satt av hele 40 mrd kr årlig til
drift, vedlikehold og mindre prosjekter.
Med slike betydelige investeringer i drift og vedlikehold
følger også et betydelig potensial for effektivisering og økt lønnsomhet. Flere
aktører i markedet investerer i dag betydelige beløp i ny teknologi for å
optimalisere operasjonen av de enkelte veistrekningene. Allerede i dag brukes
AI verktøy til å analysere værdata, utarbeide lokale prognoser og styre hvor
det skal brøytes, strøs og saltes, og ikke minst hvilke mengder og frekvens som
skal benyttes på de enkelte deler av veistrekningen.
På sikt vil AI kunne gi klare prognoser for hva man kan
forvente av kontraktsarbeid på de ulike delene av en veistrekning gjennom hele
kontraktsperioden, både på vinterstid og sommertid, men man er ikke helt der
enda. For å kunne ta i bruk AI i større grad kreves tilgang til store mengder
historiske data.
Oppdragsgiver ønsker dette datagrunnlaget for å kunne
utarbeide presise og detaljerte anbudsbeskrivelser basert på historiske data,
og dermed oppnå riktigst mulig pris ved utlysning av anbudskonkurranser i det
åpne markedet. Oppdragstakerne på sin side kan bruke data som er innhentet fra
den enkelte veistrekning, ved hjelp av teknologi, til kalkulasjon i et nytt
anbud på samme, eller lignende veistrekninger, og deretter utførelse av selve
kontraktsarbeidet. Videre vil denne dataen kunne danne grunnlag for maskinlæring
for å videreutvikle AI. Her oppstår det et spenningsfelt; for hvem eier
egentlig denne dataen?
Spørsmålet kan nyanseres noe. Det datagrunnlag som en
oppdragstaker med moderne teknologi sitter igjen med om en veistrekning består
gjerne av ulike typer data. Det er rene innsamlede data fra veistrekningen som
temperatur, nedbørsmengder, målt friksjon, saltmengder osv. Videre kan det være
sammenstillinger av data som er innhentet, analyser av data og trening av
maskinlæringsalgoritmer for å utvikle AI.
Gode grunner kan tale for å dele all data med oppdragsgiver
dersom oppdragsgiver har til hensikt å tilgjengeliggjøre datagrunnlaget med
markedet både for å bidra til utvikling og nyskapning, og for å oppnå et mest
mulig presist anbudsgrunnlag i fremtidige konkurranser.
På den andre siden har en oppdragstaker som har investert
betydelige beløp i teknologi og utvikling behov for beskyttelse av de verdier
disse investeringene representerer i form av data som er innhentet og
bearbeidet.
Det finnes ingen generell lov om eierskap eller rettigheter
til data. Svaret på hvem som eier data må derfor finnes enten i
spesiallovgivning eller avtalen mellom partene. Det er særlig to lover som er
relevante her.
For det første, kan en samling av data oppfylle vilkårene
til en database i åndsverklovens forstand. Da vil samlingen ha opphavsrettslig
vern. Det innebærer at det er den som har laget databasen som har enerett til å
utnytte denne. Dette vernet strekker seg likevel bare til samlingen som sådan,
ikke til rådata som inngår i databasen.
For det andre, kan data være beskyttet av lov om
forretningshemmeligheter. Loven definerer forretningshemmeligheter som
opplysninger som ikke er allment kjent, som har kommersiell verdi fordi det er
hemmelige og som innehaveren har truffet rimelige tiltak for å holde hemmelige.
Begge disse lovene stiller spesifikke vilkår for å gi vern
til visse typer data. I en kommersiell setting vil derfor avtalen mellom
partene ofte være avgjørende for å sikre seg eierskap eller rettigheter til
data.
Vi ser i økende grad en tendens til at parter er uenige om
hvem av partene som har hvilke rettigheter til data som genereres i forbindelse
med oppdrag. Oppdragsgiver antar at rettighetene til data er en del av
tjenesten som leveres, og oppdragstaker antar at de har samtlige rettigheter
til dataen fordi den genereres i deres systemer.
For å unngå konflikt og sikre verdier er det derfor sentralt
at partene har en klar bestemmelse om data i avtalen. Her bør det presiseres
hvem som skal ha rett til å gjøre hva med hvilke data. I mange situasjoner har
begge parter tilgang til samtlige data, og fordi data er en ressurs er det mer
hensiktsmessig å regulere hvordan data skal forvaltes, istedenfor å regulere
hvem som skal "eie" data. Ett klassisk eksempel er at oppdragsgiver
får rett til å forvalte data for bestemte interne formål (for eksempel analyse),
mens oppdragstaker på sin side får rettighetene til å forvalte data for å
videreutvikle tjenestene sine.
EU vil gjøre det enklere å dele data for å øke
innovasjonstakten og den teknologiske utviklingen i EU, og i kjølvannet av EU
kommisjonens datastrategi har det derfor kommet flere reguleringer om mer
deling av data.
Det er særlig EUs «åpne data-direktiv» (Open Data Directive
– ODD) og «dataforvaltningsforordningen» (Data Governance Act – DGA) som er
interessante. Sistnevnte forordning skal sørge for en trygg ramme for deling av
data som ikke er åpne og underlagt tredjeparts rettigheter. ODD innebærer blant
annet en plikt for det offentlige til å dele – fritt og gratis – såkalte
høy-verdi datasett. Foreløpig er geografi- og jordobservasjonsdata, miljødata,
statistikk, selskaps- og eierskapsregister og transportdata definert som
høy-verdi datasett. Det er gitt unntak for offentlige foretak som har krav om å
genere inntekt, men det blir likevel spennende å se hvilke konsekvenser disse reglene
vil få. Dette vil trolig innebære en mulighet til å kombinere store mengder
datasett som vil kunne ha en stor effekt på AI innenfor drift og vedlikehold av
infrastruktur.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.