All time high for Jotun
Jotunkonsernet fikk et driftsresultat på 1,3 milliarder i 2014. Selskapet opplevde vekst i alle segmenter og forventer ytterligere vekst i 2015.
Jotun hadde en solid avslutning på fjoråret og endte med en topplinjevekst på ni prosent, delvis drevet av valutaendringer. Etter en noe forsiktig start forbedret salget seg utover året og Jotun hadde en vekst på 17 prosent siste tertial.
Inkludert full andel av felleskontrollerte virksomheter og tilknyttede selskaper oppnådde Jotun et salg på 17,5 milliarder mot 16 milliarder samme periode i fjor.
- 2014 ble et nytt godt Jotun-år. Vi leverer tidenes beste resultat og vokser videre i alle segmenter. Marginene har vært gode gjennom hele året, med god støtte i økt salg av premium produkter og stabile råvarepriser, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.
Blant Jotuns segmenter har salgsutviklingen innen Decorative Paints vært god, spesielt i Sydøst Asia og Midtøsten. I tillegg ser de en forbedring i Marine Coatings hvor økt nybyggaktivitet i Nordøst Asia har bidratt. Alle segmenter oppnådde to-sifret prosentvekst siste tertial.
- Det har vært et spennende år, ikke minst med tanke på valutasvingningene. Dette har påvirket både driften og resultatet. Valutasituasjonen påvirker imidlertid verken investerings- eller innovasjonsprogrammene våre. Investeringsløpene for fremtidig vekst går som planlagt i blant annet Oman, Brasil, Indonesia, Myanmar. Filippinene og Malaysia, sier Fon.
I tillegg til valutasituasjonen vil tiden fremover preges av vedvarende usikkerhet knyttet til oljepris, og investeringstakten i nybygg av skip og oljerelatert industri. Lav oljepris og svakere krone skaper usikkerhet. Jotun har god fart inn i 2015 og de forventer fortsatt vekst.
- Jotun har lang erfaring med produksjon og salg over hele verden. Og vi har rett kunnskap og kompetanse ikke bare om, men i markedene vi opererer i. Denne nærheten til markedene og innsikten i dem gjelder også råvaremarkedene. Vi har et godt geografisk fotavtrykk og er rustet for fremtiden, sier Fon.