AF Gruppen utfordrer bransjen til mer innovasjon
Innovasjon sto på agendaen da AF Gruppen inviterte til bransjetreffet ”Entreprenørens marked” på Lillo gård torsdag.
Det var store kontraster mellom de historiske kulissene og de hypermoderne utstillingene som fylte gårdstunet på Lillo gård. AF inviterte torsdag 8. juni til treffet ”Entreprenørens marked” for å gi bransjekollegaer et innblikk i fremtiden, og tilskuerne flokket seg rundt stabler av fasadestein og TV-skjermer. Bildene som gled over skjermene viste teknologien som brukes når AF som den første entreprenøren i verden skal AF ta i bruk løsningen som skal effektivisere prosjektene gjennom robotisering av prosesser i dataprogrammer – såkalt robotisert prosessautomatisering (RPA).
Det første prosjektet ut er det nye Nasjonalmuseet i Oslo, som bruker teknologien til å bedre logistikken. Ved hjelp av en mobilapp kan fasadesteinen til byens nye signalbygg nå leveres i nøyaktige mengder akkurat når det skal monteres. Det sparer prosjektet for plass, tid og penger.
Vil forbedre det eksisterende
AF Gruppen vedtok nylig ny konsernstrategi frem mot 2020. Konsernsjef i AF Gruppen, Morten Grongstad, mener det er avgjørende med innovative løsninger som dette om konsernet skal fortsette sin lønnsomme vekst.
- Prosjektgruppen ved Nasjonalmuseet viser at AF med innovasjon kan bedre kvalitet og effektivitet i prosjektene våre. Dette kommer både kunder, leverandører og oss som entreprenør til gode. Som et av landets ledende entreprenørkonsern er det viktig at vi går foran og tar ansvar for å utvikle bransjen vår. Det vil bidra til at alle som er involvert i våre prosjekter vil være bedre rustet for fremtiden, sier Grongstad i en pressemelding.
- AF har som mål å dyrke nysgjerrigheten, og skal vi kunne henge med og helst være litt foran må vi se på prosesser som kan effektivisere arbeidet vi gjør. Robotisert prosessautomatisering et eksempel på det. Vi bruker mye tid på registrering av data som kunne ha vært digitalisert, og som kan frigjøre tid som vi kan bruke på å være mer produktive, forklarer konserndirektør Eirik Wraal i AF.
Presenterte AFs innovasjonsarbeid
VR-briller som gjennom en BIM-modell kan vise om og hvor det er mangler i armeringen og 3D-modellering av prefabrikerte bad var blant løsningene bransjen ble presentert for på Lillo Gård, sammen med foredrag fra både innovasjonseksperter og bransjerepresentater.
En av dem var Camilla Tepfers, partner i inFuture, som er et ledende rådgivningsmiljø innen strategi og innovasjon. Hun ga de fremmøtte et innblikk i hvordan både Norge og vår bransje kan se ut om noen få år:
- Vi står nå overfor digitaliseringens andre bølge der også det fysiske rom digitaliseres og alle sektorer berøres. Det medfører blant annet at gjenstander kan føle og snakke. Da kan bygninger fortelle hvordan de har det, og hvordan de blir brukt. Det vil kunne gi bedre innsikt blant annet i totale eierskapskostnader, som i sin tur kan åpne for nye forretningsmodeller, mener hun.
Maner til bransjedugnad
Blant deltagerne var Erik Osmundsen, konsernsjef i Norsk Gjenvinning. Han lot seg begeistre av både det faglige programmet og løsningene som ble presentert på gårdsplassen.
- Det har vært utrolig spennende å få presentert fremtidsutsikter og innovasjonsinitiativer gjennom foredragene, og ikke minst er det veldig gøy å få se og teste faktiske løsninger her, sa han entusiastisk mens han testet ut VR-brillene og ble forklart teknologien bak.
Sammen med konsernsjef Morten Grongstads avsluttende ord og oppfordring til bygg- og anleggsbransjen var det forhåpentligvis flere som reiste hjem litt faglig påfyll:
- Det vi har sett på som morgendagens teknologi, må vi våkne opp og se på som dagens. Som Norges største bransje totalt sett har vi et ansvar for å være så fremoverlente og nytenkende at de aller flinkeste, både erfarne og unge, søker seg til oss.