Illustrasjonsfoto: Haakon Nordvik/

AF skal kjempe om ni milliarder – frykter verken europeere eller kinesere

Som eneste norske entreprenør, er AF prekvalifisert for alle de tre kommende Nye Veier-konkurransene. Konsernsjef Morten Grongstad vil vinne alle.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

AF Gruppens konsernsjef Morten Grongstad presenterte sterke tall for 1. kvartal.

Det er i tilfelle ikke småtteri entreprenøren er villig til å ta på seg av arbeid dersom Grongstad og AF ender opp med å ta et Nye Veier-hattrick.

  • E6 Ranheim-Værnes er på cirka 4 milliarder.
  • E39 Kristiansand vest-Mandal øst er på cirka 3,6 milliader.
  • Mandal øst-Mandal by på rundt 1,5 milliarder.

Totalt snakker vi altså om veibygging for rundt 9,1 milliarder kroner, eksklusiv moms.

– Vi vil aldri prekvalifisere oss i konkurranser dersom det ikke er mulig å vinne det vi faktisk prekvalifiserer oss for. Så ja, faktum er at om vi skulle vinne alle tre, så kan vi ta alle tre. Samtidig krever den veksten vi har nå mye av oss, men vi ser at markedet og kontraktsstørrelsene krever at vi bygger stor kapasitet. Vi har jo lyst til å være ledende, sier Morten Grongstad til Byggeindustrien.

– Og hvordan skal den kapasiteten bygges?

– Ansettelser primært, men også gjennom samarbeid med andre entreprenører som vi har partnerstrategi med, sier Grongstad, som heller ikke utelukker at oppkjøp kan bli aktuelt.

– Historien har vel vist at det alltid kommer noen oppkjøp, så jeg kan ikke utelukke at det kan skje også fremover. Men vi er selektive, sier han.

Direktør for kontrakter og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth.

Nye Veier: Kapasitet noe AF selv må vurdere

Direktør for kontrakter og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth, mener ikke det er ulempe for AF å være med i alle tre konkurransene de er prekvalfisert for.

– Nei, det trenger det ikke være. De må stille ulike team i alle disse konkurransene, og kapasitet er naturligvis noe de selv må vurdere. Vi ønsker alle som vil konkurrere på våre prosjekter velkommen, både norske og utenlandske, sier Bjørn Børseth.

Dopingfri konkurranse

I en av konkurransene – på E39 Kristiansand vest-Mandal øst – skal AF Gruppen blant annet kjempe mot kinesiske China Communcations Construction Company (CCCC) og tre andre utenlandske entreprenører.

At de skal måle krefter med ett av verdens aller største entreprenørselskaper, stjeler ikke nattesøvnen fra AF-sjefen.

– Så lenge det er dopingfri-konkurranse, og det synes jeg at prekvalifiseringsgrunnlagene bidrar til, så hilser vi all konkurranse – både asiatisk og europeisk – velkommen, sier Grongstad og legger til:

– Jeg tror konkurransen bidrar til å skjerpe oss, og så tror jeg vi har en del fortrinn i det norske markedet gjennom god produksjon, god forståelse av lokale forhold og entreprenører og underentreprenører som vi samarbeider godt med. Så vi tror absolutt vi kan være konkurransedyktige i møte med asiatiske konkurrenter – forutsatt at vi konkurrerer på like vilkår. Det legger jeg opp til at vi gjør.

– Er det uro blant entreprenørene når noen av verdens største entreprenører er så ivrige på å komme inn i det norske markedet?

– Jeg tror ingen blir gode av å frykte konkurrenter. Det har vi alltid tenkt i AF, vi har vært opptatt av oss selv og vår egen prestasjon. Jeg tror også det norske markedet vil møte større internasjonal konkurranse når aktiviteten er høy, prosjektstørrelsene øker og sånn blir sett mer tilgjengelige for de som vil flytte geografisk mye på seg for å ta kontrakter. Samtidig har vi bevist over tid at vi har god konkurransekraft, og det forventer jeg også at vi vil ha i fremtiden, sier Grongstad.

Kan være interessert i Follobanen-oppdrag

Onsdag morgen kunne han legge fram svært sterke førstekvartalstall for konsernet.

Omsetningen endte på nesten 3,9 milliarder kroner i første kvartal, noe som er en vekst på 46 prosent fra samme periode året før.

Resultatet før skatt endte på 194 millioner, også det opp fra 142 millioner i samme periode i fjor.

Anlegg er den kratftigste driveren for veksten, med en formidabel omsetningsøkning på nesten 90 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det er bidrag fra flere store prosjekt som gjør at vi har den veksten vi har innenfor anlegg. Nye Veier-prosjektet Tvedestrand-Arendal er det klart største, men også Soknedal bidrar positivt og vi har fått tre kontrakter i sum på Ørlandet, så det er flere solide bidragsytere til omsetningen i kvartalet, sier Grongstad.

– Bane NOR har varslet har de vil lyse ut fire kontrakter på Follobanen etter Condotte-hevingene. Er det noe AF også kommer til å konkurrere om?

– Vi er generelt interessert i å utføre flere oppdrag for Bane NOR. De fire entreprisene etter hevingen av kontraktene med Condotte er også av interesse. Det er likevel for tidlig å konkludere med at vi vil søke prekvalifisering og eventuelt inngi tilbud i alle konkurransene, sier Grongstad.

Powered by Labrador CMS