Bak dukene, er skipene pakket inn i enorme stålrigger. Der står de på luftfjærer som isolerer dem fra vibrasjoner i grunnen.
Her er sikringsrommet til vikingsledene,
I betonghvelvene er nær 400 museumsgjenstander inntil videre erstattet med verktøy, paller og bygningsmaterialer.
Lars Christian Gomnæs sier det nye Vikingtidsmuseet vil være klart for innflytting i våren 2027.
Bak dukene, er skipene pakket inn i enorme stålrigger. Der står de på luftfjærer som isolerer dem fra vibrasjoner i grunnen. Her er Tuneskipet.
Bak dukene, er skipene pakket inn i enorme stålrigger. Der står de på luftfjærer som isolerer dem fra vibrasjoner i grunnen
Byggegropen rett ved siden av det gamle Vikingskipsmuseet er seks mål stor og opptil sju meter dyp.
Lars Christian Gomnæs sier det nye Vikingtidsmuseet vil være klart for innflytting i våren 2027.
Byggegropen rett ved siden av det gamle Vikingskipsmuseet er seks mål stor og opptil sju meter dyp.
Som en del av museumsprosjektet bygges det en ny flomtunnel.
Det er støpt en betongvegg i grunnen, som starter rundt en meter under bakken. Rørene inntil museumsbygningen viser hvor den går.
Ole Hammer sier det hender de må stoppe arbeidene på grunn av store vibrasjoner, men at de i tett dialog med konservatorene starter fort opp igjen.
Bak dukene, er skipene pakket inn i enorme stålrigger. Der står de på luftfjærer som isolerer dem fra vibrasjoner i grunnen
Riggene som Vikingskipene står på veier 40 tonn, og er så tunge at museumsgulvet ikke klarer å holde dem. Det er derfor boret ned til kjelleren, slik at de kan støtte seg på fundamentet som museet er bygd på.
Riggene som Vikingskipene står på veier 40 tonn, og er så tunge at museumsgulvet ikke klarer å holde dem. Det er derfor boret ned til kjelleren, slik at de kan støtte seg på fundamentet som museet er bygd på.
Riggene som Vikingskipene står på veier 40 tonn, og er så tunge at museumsgulvet ikke klarer å holde dem. Det er derfor boret ned til kjelleren, slik at de kan støtte seg på fundamentet som museet er bygd på.
Riggene som Vikingskipene står på veier 40 tonn, og er så tunge at museumsgulvet ikke klarer å holde dem. Det er derfor boret ned til kjelleren, slik at de kan støtte seg på fundamentet som museet er bygd på.
Bak dukene, er skipene pakket inn i enorme stålrigger. Der står de på luftfjærer som isolerer dem fra vibrasjoner i grunnen
Vikingtidsmuseet skal ifølge prosjektsjefen stå helt ferdig våren 2027.

Bak en duk og et hav av sensorer lagres verdensarven

Grunnarbeidene pågår for fullt, flomtunnelen har hatt gjennomslag og i september starter arbeidene med råbygget til det nye Vikingtidsmuseet. Imens står Norges fremste kulturhistoriske ikoner på luftfjærer bare et par meter unna, bak en duk og et hav av sensorer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS