Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.Foto: Statens vegvesen
Disse seks vil bygge ny Røldalstunnel til 2,5 milliarder
Det er stor interesse i markedet for bygging av ny Røldalstunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad. Nå er listen over entreprenører som vil delta i konkurransen klar.
Seks entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert for å bygge Norges fjerde lengste veitunnel, Røldalstunnelen, ifølge en pressemelding fra Statens vegvsen.
De seks er:
Annonse
AF Gruppen Norge AS
Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS
Hæhre Entreprenør AS
Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og TT Anlegg AS
Itinera S.P.A.
Arbeidsfellesskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS og Obrascón Huarte Lain, S.A
Prekvalifisering og forhandlinger
Prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen er svært fornøyd med den store interessen som vises for prosjektet.
– Det er utrolig gøy at så mange viser interesse for prosjektet. Det legger grunnlaget for en spennende prosess frem mot tildeling av hovedentreprisen, sier han i meldingen.
Prosjektet skal nå gå gjennom dokumentene fra tilbyderne for å se om de oppfyller kvalifikasjonskravene. Deretter blir det evaluering og rangering basert på dokumentasjonen de har levert, før tre til fem av entreprenørene som er best kvalifisert går videre til neste fase.
2,5 milliarder
Prosjektet er lyst ut som totalentreprise, og omfatter prosjektering og bygging av ettløpstunnel med tilknytning mellom Røldal og Seljestad. E134 er en av hovedforbindelsene mellom øst og vest, og den nye tunnelen vil gi tryggere vei og kortere kjøretid. Kontrakten har en verdi på 2,5 milliarder eksklusive merverdiavgift og omfatter:
1,7 km ny vei i dagen på Liamyrane ved Røldal.
1,2 km ny vei i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelvei på ca. 0,7 km.
Ny tunnel mellom Liamyrane og Seljestad på om lag 12,4 km.
Diverse konstruksjoner i tilknytning til veganlegget.
– Det blir spennende å etter hvert få starte opp konkurransen og forhandlingene til høsten. Spesielt spennende blir det å se hvordan de ulike tilbyderne stiller seg til kravet om bruk av elektriske maskiner i driften, sier Lykkebø.
Etter overordnede mål om å streve etter utslippsfrie anleggsplasser er en av føringene i prosjektbeskrivelsen at entreprenøren skal ta i bruk en betydelig mengde elektriske maskiner i driften. Med god tilgang på utbygd kraftnett i nærheten er forholdene gode for elektrisk anleggsdrift.
Kontrakten skal etter planen bli signert i løpet av våren 2025, med byggestart sommeren 2025. Veiåpning skal etter planen skje i 2031.