Mange nordmenn må til autorisert forhandler etter først å ha fått filt opp ubrukelige nøkler hos andre, viser en ny undersøkelse.

Advarermot luringer i låsbransjen

Mange norske boligeiere betaler for å få filt opp helt ubrukelige nøkler, viser nye tall. Nå advarer låsbransjen mot useriøse nøkkeltilbud.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Svært ofte ender forbrukerne opp med å måtte få jobben gjort to ganger, ifølge en undersøkelse gjort blant Trioving-forhandlere i hele landet.

Det skriver låsesystemleverandøren i en pressemelding denne uken.

– Over 70 prosent av forhandlerne våre rapporterer at de månedlig eller oftere får nøkkelbestillinger fra folk som først har fått et mislykket resultat hos en uautorisert tilbyder, uttaler kommunikasjonssjef i Trioving, Morten Svensen, i pressemeldingen.

Hos 38 prosent av forhandlerne skjer dette ukentlig eller oftere.

– Dette er tall som gjør oss opprørt på forbrukernes vegne. Oversikten viser tydelig at problemet med slett håndverk har vokst seg stort. Det florerer av firmaer som ikke kan utføre de jobbene de påtar seg, sier Svensen.

Mange uheldige

Som autorisert låsesmedbedrift er Låsgruppen blant virksomhetene som kobles inn når kunder først har fått ubrukelige nøkler andre steder. Firmaet er en del av kjedesamarbeidet Trioving Sikkerhetssenter.

– Vi får slike henvendelser minst annenhver dag. Strømmen av forbrukere som har vært uheldige med første tilbyder er stor og økende, sier Rune Braastad, leder for Låsgruppens avdeling i Oslo.

Mange av boligeierne har ikke fått den nye nøkkelen til å passe i låsen i det hele tatt.

– Andre forteller at nøkkelen har virket i begynnelsen, men at den etter en kort stund ikke fungerte lenger. De mest uheldige opplever at den nye nøkkelen knekker inne i låsen. Det kan fort bli kostbart, særlig hvis det skjer om kvelden eller natten, sier Braastad.

Stygge nøkkeltall

Billignøkkelen kan i slikte tilfeller fort bli til en kostnad på seks til åtte tusen kroner.

– Dårlige nøkler kan skyldes både feil på emnet som benyttes, at slipingen utføres feil og at selve maskinen ikke holder mål. Ofte er det nok en kombinasjon av flere årsaker.

Rune Braastad vil ikke peke på spesielle tilbydere som skaper trøbbel for forbrukerne.

– Men låsservice er et fag som stiller krav til utstyr og kunnskaper, så generelt synes jeg man bør være skeptisk når noen utgir seg for å være ekspert både på nøkler, rens av tøy, reparasjon av sko, skredderarbeid og en hel masse annet på en gang.

Powered by Labrador CMS